Urzędy celne mogą przechwytywać nieoryginalne towary zamawiane z innego kraju. Jeśli dojdzie do takiej transakcji, konsument powinien żądać zwrotu kosztów od sprzedawcy.

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich przyjrzała się sprzedaży podrabianych towarów w UE. Codziennie otrzymuje skargi od konsumentów, którzy świadomie, bądź nie, zakupili podrabiane produkty. W 2016 r. tylko w okresie marzec – sierpień odnotowano 562 skargi. W większości dotyczyły odzieży, obuwia oraz elektroniki.

Zakup podrabianego produktu może oznaczać zagrożenie zdrowia lub bezpieczeństwa. Podrabiane zabawki, lekarstwa czy kosmetyki mogą zawierać szkodliwe składniki.
Problem jest o tyle poważne, że zawsze istnieje prawdopodobieństwo, że konsument nie otrzyma produktu za który już zapłacił. Urzędy celne mogą przechwytywać nieoryginalne towary zamawiane z innego kraju.

Co z wadliwym produktem? Jak informuje ECC sprzedawcy podróbek nie są skłonni do respektowania praw konsumenta. Istnieje więc ryzyko, że sprzedawca odmówi uznania reklamacji. Zasadą jest również to, że właściciel marki może obciążyć sprzedawcę podrabianych artykułów kosztami ich zniszczenia. Jeżeli jednak konsument zakupił dany produkt i próbuje go odsprzedać, wówczas on sam może zostać ukarany.

CO ZROBIĆ W SYTUACJI, GDY KUPIŁEŚ PODRABIANY PRODUKT?

1. Jeżeli twoje zamówienie zostało skonfiskowane przez służby celne, skontaktuj się pisemnie ze sprzedawcą z informacją, że nie życzysz sobie przesłania nowego produktu, a żądasz zwrotu kosztów.

2. Jeżeli płaciłeś za pomocą karty kredytowej, skontaktuj się ze swoim bankiem i domagaj się zwrotu pieniędzy przy pomocy procedury „charge back”.

ECC apeluje również, o zwracanie uwagi na produkty odnawiane. Są to towary, który były już wcześniej używane, jednak ze względu na wadę zostały zwrócone przez pierwszego kupca, naprawione oraz powtórnie sprzedane. Mogą różnić się od nowych produktów skróconym okresem trwania rękojmi. Przed zakupem ich cenę warto porównać z oryginalnymi produktami.