Wciąż są osoby, które nie wiedzą lub nie pamiętają o możliwości przekazania 1 proc. podatku na organizacje pozarządowe - podkreśliła w rozmowie z PAP Dorota Setniewska ze Stowarzyszenia Klon/Jawor.

Ministerstwo Finansów poinformowało, że z przekazanego 1 proc. należnego podatku z rozliczenia za 2016 r. do organizacji pożytku publicznego trafiło 660,2 mln zł. W zeszłym roku było to 619,1 mln zł, dwa lata temu - 560 mln zł.

Dorota Setniewska ze Stowarzyszenia Klon/Jawor podkreśliła w rozmowie z PAP, że z roku na rok sukcesywnie rośnie liczba osób, które oddają 1 proc. podatku na organizacje pozarządowe. "Chociaż ten wzrost nie jest tak intensywny, jak w pierwszych latach, kiedy wprowadzono taką możliwość" - powiedziała.

Ekspertka przewiduje, że z każdym rokiem coraz więcej osób będzie odpisywało 1 proc. "Pomimo tego, że możliwość przekazywania mamy do wielu lat, wciąż są osoby, które nie wiedzą lub nie pamiętają o 1 procencie, jednak jest ich coraz mniej. Organizacje są bardzo aktywne, przekonujące, coraz więcej informacji o możliwości przekazania podatku dociera do ludzi. Liczba przekazujących zapewne będzie rosła, pytanie, czy wzrosną także inne formy wspierania fundacji i stowarzyszeń" - mówiła.

Setniewska zaznaczyła, że organizacje, zwłaszcza w ostatnim czasie, aktywnie zachęcają do różnych form wspierania ich działań. "Coraz więcej organizacji próbuje szukać różnych źródeł finansowania, dlatego sięgają po reklamy, media społecznościowe, akcje crowdfundingowe" - wyliczała.

Zwróciła uwagę, że w tym roku wprowadzono ułatwienia dla emerytów i rencistów w przekazywaniu 1 proc. podatku. "Wypełnienie PIT było w ich przypadku dużo prostsze niż w poprzednich latach. Być może wzrost przekazanych środków jest między innymi tym spowodowany" - oceniła Setniewska.

Tłumacząc, dlaczego, podobnie jak w ubiegłym roku, na pierwszym miejscu listy znalazła się Fundacja Dzieciom "Zdążyć z Pomocą", powiedziała: "To organizacja, która zbiera pieniądze na indywidualne osoby - w pierwszej dziesiątce, poza WOŚP, są tylko takie. W ich przypadku aktywna jest nie tylko sama organizacja, ale także rodziny konkretnych osób są bardzo zaangażowane w zbieranie tych środków, co zwiększa skuteczność".

"Fundacja Dzieciom +Zdążyć z Pomocą+ działa od dawna. Jest bardzo skuteczna, jeśli chodzi o marketing i reklamę. Są widoczni w przestrzeni publicznej. Ta organizacja ma też najwięcej podopiecznych. W takiej sytuacji będzie też miała najwięcej pieniędzy" - podkreśliła ekspertka.

Z raportu MF wynika, że w pierwszej dziesiątce listy pojawiła się Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Podatnicy przekazali w tym roku na tę organizację ponad 7 mln zł., czyli ponad 3 mln zł więcej niż rok wcześniej.

"Wzrost przekazanych środków na WOŚP może być wynikiem dużej mobilizacji zwolenników tej organizacji, którzy w ten sposób zamanifestowali solidarność i wsparcie, w kontekście ataków na Jurka Owsiaka i sam WOŚP. Podobny mechanizm zadział w przypadku innych organizacji, które raczej nie mogą liczyć na wsparcie z pieniędzy publicznych, takich jak fundacje i stowarzyszenia zajmujące się uchodźcami, przemocą domową czy watchdogi" - dodała.

MF poinformowało, że podatnicy, którzy złożyli wniosek o przekazanie 1 proc. podatku, przekazali organizacjom pożytku publicznego przeciętnie 49 zł.

Najczęściej podatnicy przekazywali 1 proc. podatku na Fundację Dzieciom "Zdążyć z Pomocą" - ponad 148 mln zł. Na drugim miejscu listy znalazła się Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym "Słoneczko" - ponad 29 mln zł. Nieco mniej - blisko 28 mln zł otrzymała Fundacja "Avalon", która również pomaga osobom niepełnosprawnym. (PAP)