statystyki

Nintendo nie może zakazać używania konsoli do demonstracji

autor: Marek Rumak10.10.2017, 09:29; Aktualizacja: 10.10.2017, 09:50
Japoński koncern elektroniczny nie może zakazać używania wizerunku swojego wspólnotowego wzoru (np. konsoli Nintendo Wii) przez podmioty produkujące własne akcesoria kompatybilne z jego sprzętem.

Japoński koncern elektroniczny nie może zakazać używania wizerunku swojego wspólnotowego wzoru (np. konsoli Nintendo Wii) przez podmioty produkujące własne akcesoria kompatybilne z jego sprzętem.źródło: Wikimedia Commons

W reklamie produktu można wykorzystać wizerunek cudzego zarejestrowanego wzoru przemysłowego, pod warunkiem że jest to uzasadnione np. objaśnianiem. Mieści się to wówczas w prawie do cytowania – uznał TSUE.

Reklama


W wyroku z 27 września 2017 r. Trybunał Sprawiedliwości musiał rozstrzygnąć kwestię możliwości przedstawiania przez osobę trzecią cudzego wspólnotowego wzoru przemysłowego w celach handlowych, jeżeli osoba ta zamierza prowadzić sprzedaż akcesoriów do towarów nim oznaczonych. Zajął się też kwestią jurysdykcji sądów w sytuacji, gdy pozwane są dwie spółki mające siedziby w różnych krajach UE.

Powód, spółka Nintendo znana m.in. z gier Mario, Pokemon i FIFA, produkuje i sprzedaje konsole do gier wideo Wii. Jednocześnie jest właścicielem kilku zarejestrowanych wzorów wspólnotowych dotyczących akcesoriów do konsoli gier wideo Wii, czyli przedmiotów, które uatrakcyjniają korzystanie z systemu konsoli Wii, np. wtyczki lub kontrolery do konsoli.

Stroną pozwaną są dwa podmioty: BigBen Francja, która wytwarza i sprzedaje kontrolery i inne akcesoria kompatybilne z konsolą Wii za pośrednictwem własnej strony internetowej we Francji i Luksemburgu oraz dostarcza te produkty spółce BigBen Niemcy, która dystrybuuje je na obszarze Niemiec i Austrii. BigBen Niemcy przekazuje otrzymane przez konsumentów zamówienia do głównej siedziby we Francji, czyli tylko BigBen Francja dostarcza produkty, które w ocenie Nintendo mają naruszać prawo. Obie pozwane spółki używają również wizerunków produktów odpowiadających chronionym wzorom, których właścicielem jest Nintendo, w kontekście zgodnej z prawem sprzedaży – w tym do celów reklamowych – niektórych innych sprzedawanych przez nie produktów (niezastrzeżonych wzorami).


Pozostało jeszcze 75% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Reklama