Serwis internetowy, strona firmowa, sklep internetowy, czy wreszcie blog – jaki jest wspólny mianownik tych czterech rozwiązań informatycznych? Między innymi system CMS, który w każdym z powyższych wypadków pozwala na łatwe i szybkie tworzenie i zarządzanie treścią.

Choć statyczne strony www, oparte głównie na technologii HTML są nadal popularne, to jednak coraz częściej rozwiązania internetowe projektuje się w oparciu o wymóg interaktywnej komunikacji z użytkownikami. Co więcej, witryna, której treść jest stale aktualizowana, nie tylko staje się bardziej atrakcyjna dla jej adresatów, ale również osiąga lepsze wyniki w rezultatach wyszukiwania Google. Wymaga to jednak, by treści zamieszczone na stronach www były stale aktualizowane zgodnie z oczekiwaniami ich odbiorców. Pomocnym narzędziem są systemy CMS działające jako aplikacja lub zbiór aplikacji, za pomocą których osoby nie posiadające specjalistycznej wiedzy programistycznej mogą aktualizować i rozbudowywać stronę internetową bez pomocy informatyka. Innymi słowy do obsługi systemu CMS wystarczy podstawowa znajomość obsługi komputera.

Działanie systemu CMS opiera się na nieskomplikowanym często intuicyjnym zarządzaniu treścią, dając administratorowi możliwość dodawania, usuwania lub aktualizowania contentu – tak tekstu jak i plików multimedialnych. Dodana treść jest następnie automatycznie przetwarzana przez system i publikowana na stronie. Dzięki temu dodanie sformatowanego teksu z galerią zdjęć zajmie nie więcej niż kilka minut, a cały proces przypominał będzie obsługę takich programów jak Word czy prostego edytora zdjęć. Zmian nie trzeba również ręcznie kodować, wystarczy edytować poprzednią treść i zaktualizować zawartość wpisu. Standardowy system CMS pozwala m.in. na dowolne formatowanie treści, importowanie treści z innych źródeł, zarządzanie strukturą strony www, jej elementami oraz wszystkimi modułami i mechanizmami, czy ustalenie parametrów dostępności stron.

Na rynku dostępnych jest szereg rozwiązań, z których każde ma swoje wady i zalety. Systemy niekomercyjne, oparte na licencji open source są dostępne za darmo, lecz wdrażając je trzeba się liczyć z brakiem gwarancji rozwoju oprogramowania czy ewentualnej pomocy technicznej w przypadku wystąpienia błędów. Systemy abonamentowe, są zdecydowanie bezpieczniejsze oraz atrakcyjniejsze cenowo w porównaniu z dedykowanymi aplikacjami. Ich minusem jest natomiast wystandaryzowana funkcjonalność, której zmiana lub rozszerzenie wiąże się z dodatkowymi kosztami. Ostanie rozwiązanie to korzystanie z autorskich systemów tworzonych pod konkretnego klienta. Choć takie projekty są najdroższe, to jednak cechują się najwyższym poziomem bezpieczeństwa, a ich funkcjonalności są opracowywane pod kątem potrzeb i oczekiwań adresatów systemu. Takie rozwiązania mają charakter kompleksowy i można je dodatkowo dowolnie rozbudowywać i wzbogacać o nowe aplikacje. Dają one pełną kontrolę nad treściami zamieszczanymi na stronie, umożliwiają aktualizację i edycję już istniejących działów, a także zarządzanie wszystkimi dostępnymi komponentami strony. Dedykowane systemy CMS nie musza być również trudne w obsłudze. Wiele z nich działa na zasadzie prostego edytora czy kreatora, z którym poradzą sobie nawet słabo zaawansowani internauci.

Tworząc system CMS należy pamiętać nie tylko o prostocie jego użytkowania, ale także korzyściach marketingowych, jakie powinien on ze sobą nieść. Dedykowane rozwiązania pozwalają na dostosowanie szatry graficznej i innych elementów do potrzeb strony oraz pozwalają na zastosowanie przyjaznych adresów URL, które korzystnie wpłyną na efekt pozycjonowania. Takie rozwiązania pozwalają również na automatyczne tworzenie mapy serwisu w formacie HTML czy XML oraz generowanie chmury Tagów, co znacząco usprawnia działania SEO/ SEM.

Korzystanie z takich rozwiązań niesie ze sobą szereg korzyści w postaci możliwości edytowania i formatowania tekstu, redukcji czasu i kosztów publikowania czy aktualizowania treści, samodzielnego zarządzania plikami graficznymi i multimediami.

Urszula Holik (www.netface.pl)