statystyki

Bankowość: Istota trwałego nośnika polega na szczegółach

autor: dr Wojciech Iwański, Mikołaj Sowiński10.07.2018, 07:44; Aktualizacja: 10.07.2018, 08:21
Blockchain jest nowoczesną technologią, która zasadniczo zmienia tryb funkcjonowania systemów informatycznych przedsiębiorstw – z indywidualnego na kooperacyjny

Blockchain jest nowoczesną technologią, która zasadniczo zmienia tryb funkcjonowania systemów informatycznych przedsiębiorstw – z indywidualnego na kooperacyjnyźródło: ShutterStock

Banki kończą prace, których celem jest rozwiązanie problemu trwałego nośnika – między innymi poprzez użycie innowacyjnych technologii opartych na wykorzystaniu łańcucha bloków (blockchain). Czy rekomendowane przez Związek Banków Polskich sposoby są odpowiedzią na wyzwania?

Zgodnie z definicjami zawartymi w przepisach europejskich oraz krajowych, m.in. w dyrektywach 2007/64/WE oraz 2015/2366 w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego (odpowiednio PSD oraz PSD2) oraz polskiej ustawie o usługach płatniczych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2003 ze zm.), która implementuje te dyrektywy, trwały nośnik to „instrument umożliwiający użytkownikowi przechowywanie informacji osobiście do niego adresowanych w sposób umożliwiający dostęp do tych informacji w przyszłości przez okres właściwy do celów tych informacji i pozwalający na odtworzenie przechowywanych informacji w niezmienionej postaci”. Ta pozornie prosta i jasna definicja stała się źródłem wielu kontrowersji i problemów, które w Polsce dotknęły szczególnie sektor bankowy. W ramach postępowań wszczętych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionowano możliwość pełnienia funkcji trwałego nośnika przez wewnętrzne skrzynki pocztowe bankowości elektronicznej, do których klient może się dostać po zalogowaniu do konta bankowego. Skrzynki te były i są powszechnie wykorzystywane do przekazywania klientom informacji o zmianach w ogólnych warunkach umów oraz taryfach.

Kluczowy, jeśli chodzi o rozumienie pojęcia trwałego nośnika, jest wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczący sporu austriackiej organizacji konsumenckiej VKI z bankiem BAWAG P.S.K (sygn. akt C-375/15). VKI wskazało, że bank ma przewagę w dostępie do informacji nad klientem. Ma on teoretyczną możliwość zmiany treści dokumentu czy zablokowania użytkownikowi dostępu do niego. Trybunał przyznał organizacji konsumenckiej rację, wskazując jednocześnie, jakie cechy powinien spełniać trwały nośnik.


Pozostało jeszcze 79% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane