Komisja Europejska rozpoczęła w poniedziałek dochodzenie w sprawie planów przejęcia spółki Shazam oferującej aplikację do rozpoznawania muzyki przez korporację Apple. KE obawia się, że transakcja będzie niekorzystna dla konkurentów amerykańskiego giganta.

Zdaniem Komisji transakcja mogłaby ograniczyć wybór internautom, którzy słuchają muzyki w internecie.

Apple oferuje usługę strumieniowego odtwarzania muzyki Apple Music, która w ciągu ostatnich trzech lat stała się drugim co do wielkości graczem na tym rynku w Europie.

Shazam jest wiodącą na świecie aplikacją do rozpoznawania muzyki na urządzenia mobilne. Aplikacja umożliwia internautom rozpoznawanie utworów na podstawie krótkiej próbki dźwiękowej za pomocą mikrofonów wbudowanych w urządzenia mobilne.

Komisja obawia się, że po przejęciu Shazam korporacja Apple uzyska dostęp do wrażliwych pod względem handlowym danych o klientach jej konkurentów, jeśli chodzi o udostępnianie usługi strumieniowego przesyłania muzyki.

Zdaniem KE dostęp do takich danych umożliwi Apple'owi bezpośrednie kierowanie reklam do klientów konkurencji i zachęcanie ich do przejścia do Apple Music. W efekcie uderzyłoby to w konkurencyjne usługi strumieniowego przesyłania muzyki.

KE będzie również badać, czy konkurenci Apple'a zostaliby pokrzywdzeni, gdyby ten koncern po transakcji mógł przekierowywać użytkowników aplikacji Shazam bezpośrednio do aplikacji Apple Music.

„Sposób, w jaki ludzie słuchają w ostatnich latach muzyki, znacznie się zmienił, coraz więcej Europejczyków korzysta z przesyłania strumieniowego. Nasze dochodzenie ma zagwarantować, że fani muzyki będą nadal cieszyć się atrakcyjną ofertą (...) i nie będą mieli mniejszego wyboru w wyniku proponowanej transakcji" – powiedziała unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager.

Transakcja została zgłoszona Komisji 14 marca 2018 r. KE ma 90 dni roboczych (do 4 września 2018 r.) na podjęcie decyzji w tej sprawie. Wszczęcie szczegółowego dochodzenia nie przesądza jego wyniku.

Shazam to brytyjska spółka, które oferuje aplikację do rozpoznawania muzyki na smartfony, tablety i komputery. Firma zarabia na reklamach online i prowizji od przekierowania użytkowników do strumieniowej transmisji muzyki cyfrowej oraz usług jej pobierania, takich jak Apple Music, Spotify czy Deezer.