Google zapowiedział na firmowym blogu, że przestanie automatycznie skanować e-maile użytkowników bezpłatnej wersji serwisu pocztowego Gmail, co obecnie robi w celu personalizowania wyświetlanych reklam. Zmiana ma wejść w życie w ciągu roku.

Wiadomości nie są skanowane w płatnej wersji Gmail dla firm, która w ogóle nie pokazuje reklam, ale w darmowej wersji dla prywatnych użytkowników było tak od momentu uruchomienia serwisu w kwietniu 2004 roku.

Google, który ubiega się o klientów korporacyjnych, tłumaczy, że zmiana ma zakończyć zamieszanie i ujednolicić politykę w sprawie jego serwisu pocztowego.

Gmail będzie w dalszym ciągu prześwietlał wiadomości pod kątem spamu i ataków phishingowych. Będzie też nadal wyświetlał reklamy, ale ich personalizacja będzie odbywała się na podstawie informacji o użytkowniku zgromadzonych za pośrednictwem innych usług Google'a, np. YouTube.

Choć Gmail jako pierwszy serwis tego typu zaoferował użytkownikom pojemną skrzynkę pocztową i skuteczną ochronę przed spamem, to zawarta w nim funkcja skanowania korespondencji w celach reklamowych od początku wywołała kontrowersje i budziła obawy związane z ochroną prywatności.

Gmail z szacowaną liczbą 1,2 miliarda użytkowników jest obecnie najbardziej popularnym serwisem pocztowym na świecie.