statystyki

Niekonstytucyjne pomysły reprywatyzacyjne

autor: Rafał Klimek01.12.2017, 07:00
Kamienica

Rekompensata jest przewidziana jedynie dla osób posiadających obywatelstwo polskie w dniach nacjonalizacji, wejścia w życie ustawy oraz w dniu złożenia wniosku o rekompensatę, a dodatkowo wymagane jest posiadanie miejsca zamieszkania w Rzeczypospolitej Polskiej (najprawdopodobniej potwierdzone zameldowaniem według stanu na dzień przejęcia nieruchomości; inaczej niż w ustawie o mieniu zabużańskim, gdzie decydujący był stan na 1 września 1939 r.).źródło: ShutterStock

Projektowana ustawa o zrekompensowaniu niektórych krzywd wyrządzonych osobom fizycznym wskutek przejęcia nieruchomości lub zabytków ruchomych przez władze komunistyczne po 1944 r. (projekt z 20 października 2017 r.) miała zakończyć afery reprywatyzacyjne. Jeśli zostałaby uchwalona, wywołałaby nowe problemy.

Reklama


Najważniejsze zastrzeżenia do projektu z punktu widzenia osób pokrzywdzonych wywłaszczeniami dokonanymi w większości na podstawie dekretu wprowadzającego reformę rolną oraz przepisów wydanych na jego podstawie i związanych z reformą rolną (przejęcie nieruchomości ziemskich), a w mniejszym zakresie na podstawie dekretu o przejęciu niektórych lasów, tzw. dekretu Bieruta, oraz ustawy o nacjonalizacji przemysłu, dotyczą nierówności wobec prawa, pozbawienia prawa do odszkodowania i rekompensaty oraz do sprawiedliwego sądu.

Bez odszkodowania

Regulacja art. 75 projektu ustawy przewiduje wygaśnięcie wszelkich praw lub roszczeń wynikających z przejęcia własności lub współwłasności nieruchomości na podstawie przepisów wskazanych w art. 2 pkt 3 (m.in. przepisy dotyczące reformy rolnej, przejęcia lasów, dekret Bieruta, nabycie przez przemilczenie na podstawie dekretu o majątkach opuszczonych i poniemieckich) oraz w art. 13 (m.in. przepisy dotyczące nacjonalizacji przemysłu i ponownie reformy rolnej oraz nabycia przez przemilczenie na podstawie dekretu o majątkach opuszczonych i poniemieckich).

W przypadku praw lub roszczeń wynikających z przepisów dotyczących reformy rolnej w zakresie nieruchomości ziemskich przejętych z nierażącym naruszeniem prawa komunistycznego oraz wynikających z przepisów dotyczących nacjonalizacji przemysłu projekt ustawy przewiduje wywłaszczenie praw, w tym własności, bez odszkodowania oraz jakiejkolwiek rekompensaty. Ta regulacja powiązana jest z obligatoryjnym umorzeniem toczących się postępowań. Przykładowo osoby pozbawione prawa własności z naruszeniem komunistycznych regulacji wywłaszczeniowych obecnie mogą odzyskać nieruchomość, która nieprzerwanie stanowiła ich własność, ale była bezprawnie odebrana przez Skarb Państwa. W sytuacji gdy nieruchomość ze względów prawnych nie mogła być odzyskana przez właściciela (np. odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz osoby trzeciej działającej w dobrej wierze), to możliwe było uzyskanie pełnego odszkodowania. Regulacje projektu ustawy odbierają taką możliwość, nie dając prawa do żadnej rekompensaty.

Można przypuszczać, że za nierażące naruszenie prawa przy stosowaniu przepisów o reformie rolnej będzie uznawane odebranie części mieszkalnej nieruchomości ziemskiej (dworu, pałacu, zamku, parku). Obecnie te części odebranych nieruchomości są zwracane (lub przysługuje roszczenie odszkodowawcze), jeżeli nie pozostawały w związku funkcjonalnym z nieruchomością ziemską. Regulacje projektu dokonują wywłaszczenia tych części nieruchomości bez odszkodowania i jakiejkolwiek rekompensaty.


Pozostało jeszcze 76% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Rankingi i raporty

Galerie

Reklama