Nowe prawo o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich nakłada na przedsiębiorców nowe obowiązki. Czy dotyczą one także osoby prowadzącej małą, jednoosobową firmę?
Tak. Nowe prawo wejdzie w życie 10 stycznia 2017 r. i dotyczy przedsiębiorców prowadzących zarówno sklepy stacjonarne, jak i internetowe, sprzedających towary oraz świadczących usługi. Nowy system rozstrzygania sporów między przedsiębiorcą a konsumentem zostanie ujednolicony w całej Unii i dotyczył będzie także umów zawartych z klientami z innego kraju. W związku z tym na wszystkich przedsiębiorców nałożono nowe obowiązki informacyjne.
Przedsiębiorca, który zgadza się na pozasądowe rozwiązywanie sporów, powinien poinformować o tym klientów na swojej stronie internetowej lub odnotować to w umowach, jakie zawiera z konsumentami. Powinien podać wtedy nazwę i adres instytucji, do której może się zwrócić klient, by polubownie rozwiązać spór.
Dodatkowo, jeśli przedsiębiorca odrzuci reklamację, to zawsze musi poinformować klienta, czy zgadza się na rozwiązanie sporu pozasądowo, czy nie. Jeśli tak, trzeba mu wskazać instytucję do tego właściwą. Musi to zrobić na papierze lub na innym trwałym nośniku (np. e-mailem) odpowiadając na reklamację. Brak takiej informacji oznacza automatycznie, że przedsiębiorca zgadza się na rozwiązanie sporu poza sądem. Postępowanie polubowne wszczynane jest na wniosek konsumenta, chyba że regulamin instytucji prowadzącej mediacje lub arbitraż pozwala na to, aby sprawę zgłosił przedsiębiorca.
W systemie pozasądowego rozwiązywania sporów znajdą się instytucje publiczne oraz niepubliczne. Będzie to m.in. Inspekcja Handlowa, do której będzie można się zwrócić zawsze, gdy dla określonej dziedziny nie zostanie utworzona odrębna instytucja uprawniona do rozstrzygania sporów – np. w sprawie sprzedaży produktów, usług turystycznych, deweloperskich, edukacyjnych czy remontów. W systemie znajdą się również instytucje o charakterze sektorowym, np.:
- rzecznik finansowy,
- prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej,
- Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego,
- koordynator ds. negocjacji przy prezesie Urzędu Regulacji Energetyki,
- rzecznik praw pasażera kolei przy prezesie Urzędu Transportu Kolejowego.
Na pozasądowe rozstrzygnięcie sporu muszą wyrazić zgodę konsument i sprzedający
Podstawa prawna
Art. 31–32 ustawy z 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz.U. poz. 1823).