Młode firmy mają spory wybór usług pomagających w kwestiach prawnych, technologicznych czy wizerunkowych. Nawet za darmo
Większość z firm, które do nas się zgłaszają, to start-upy z rynku e-commerce, a szczególnie dużym zainteresowaniem cieszy się obecnie branża spożywcza. Dosyć szybko ci przedsiębiorcy odkrywają jednak, że prowadzenie własnej małej firmy wcale nie jest takie proste i że konkurencja jest tak duża, że nie da się samemu być ekspertem w każdej dziedzinie, od kwestii prawnych, przez podatkowe, na copywrtingu kończąc – tłumaczy nam Krzysztof Janik z firmy Enterprise Startup, która w Warszawie i Krakowie oferuje młodym, jak to się mówi na etapie seed (czyli dopiero „posadzenia” – stworzenia), firmom pomoc: analityka finansowego, brand managera, prawnika specjalizującego się w prawie gospodarczym oraz prawie patentowym, specjalisty ds. marketingu, grafika, copywritera oraz programisty. Czyli właściwie oferują pełną obsługę prowadzenia biznesu od doradztwa, przez branding, tworzenie stron WWW, marketing internetowy, poligrafię po kwestie prawne. – Młodzi przedsiębiorcy zgłaszają się z zasady ze świeżo utworzoną firma, w której objawia się jakiś problem, którego sami nie potrafią rozwiązać i szukają profesjonalnej, ale też nie za drogiej pomocy – dodaje Janik.
W jego firmie takie porady są oczywiście wyceniane bardzo indywidualnie, w zależności od tego, jak skomplikowana jest sprawa, ile czasu zajmie ekspertom. Ale ceny zaczynają się od 100 zł.
Podobnych firm, które oferują pełną pomoc w prowadzeniu start-upu, jest w Polsce coraz więcej a ich oferta jest naprawdę szeroka: od użyczenia osobowości prawnej, by zbadać rynkowe szanse projektu, branding, czyli wypracowanie konkretnej oferty, prowadzenie księgowości, konsultacje prawników, doradztwo podatkowe, wynajem minibiura w ramach coworkingu po testy użyteczności i oczywiście wsparcie prawne i podatkowe. Można w nich wykupić pełen pakiet usług w rodzaju abonamentu lub zdecydować się na wybrane doradztwo. Twój Startup za pełen pakiet liczy sobie 250 zł miesięcznie, w czym mieści się mini biuro, czy raczej wynajem biurka.
Pojawiają się także takie oferty, jaką ma dla startującego biznesu firma Przetwórnia Obrazu, która proponuje stworzenie pakietu „wizualnego”: czyli loga, strony www, wizytówek, papieru firmowego i stopki e-mailowej.
Są już nawet kancelarie prawne, które wymieniają doradztwo dla start-upów jako główną lub jedną z głównych dziedzin swojej działalności. Taką ofertę mają np. LawMore czy Czaiński Prawnicy. Zaś kancelaria prawna KM Legal Advising uruchamia specjalnie dla start-upów możliwość skorzystania ze zdalnego doradztwa. Forma e-mailowa jest wybrana z prostego powodu: jest dla młodych firm tańsza ale także szybsza.
Zainteresowanie pomocą, ale i zarobkiem na start-upach jest na tyle duże, że z Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości specjalne umowy z ofertą dla młodych przedsiębiorstw podpisało już 17 firm: od T-Mobile, poprzez Dotpay, a na hurtowni artykułów biurowych i firmie marketingowej kończąc. Umowy te polegają na zaoferowaniu specjalnych zniżek.
Wiele firm zresztą jest zdecydowanych pracować dla start-upowców nawet za darmo, licząc po prostu na to, że kiedy firma się rozwinie, stanie się pełnoprawnym, a więc i płacącym klientem. Tak choćby wygląda strategia Goldenline, które pod koniec ubiegłego roku uruchomiło specjalny program, którego uczestnicy mogą skorzystać z narzędzi rekrutacyjnych. W jego skład wchodzi dostęp do wyszukiwarki kandydatów dla 3 osób w firmie oraz opieka ekspertów samego portalu.
Podobnie bez opłat działa program zaoferowany przez krakowski inkubator hub:raum. Refind your job! przeznaczony jest dla pracowników korporacji czy po prostu firm, które mają jakiś pomysł na start-up, ale zanim zdecydują się na jego rozwinięcie, szukają pomocy w ocenie rynkowych szans dla nowego biznesu. Hub:raum, który jest częścią Deutsche Telekom, weryfikuje projekty, które do niego trafiają, poddając je jako pomysł inwestycyjny kilkunastu europejskim telekomom z tej grupy.
5 aplikacji przydatnych start-upom
Prezi
Prezentacje potrzebne są na każdym etapie tworzenia firmy. Dzięki Prezi można je przygotować profesjonalnie w systemie 2,5 D (zbliżonym do trójwymiarowego). Można korzystać z tej aplikacji bezpłatne, ale wtedy prezentacje są upubliczniane. Za prywatność i więcej funkcjonalności dopłaca się od 6 dol. miesięcznie.
Brand24
To narzędzie do monitoringu internetu i mediów społecznościowych. Najtańszy abonament za 6 zwrotów kluczowych i 5 tys. wpisów miesięcznie dostępny jest za 89 zł.
Gimp
Gdy firmy nie stać na Photoshopa może skorzystać z jego trochę słabszej, ale za to bezpłatnej wersji. Gimp także ma sporo opcji edytowania grafik i ich ulepszania.
MailChimp
Gdy firma chce wykorzystywać mailing, szczególnie we wspieraniu sprzedaży, ta aplikacja jest naprawdę bardzo wygodna. Oferuje różne szablony newsletterów, możliwości targetowania po miejscu zamieszkania, źródła pozyskanego adresu e-mailowego. W podstawowej wersji (12 tys. e-maili do 2 tys. odbiorów) jest dostępna za darmo.
Dropbox
Ta aplikacja do przechowywania danych w chmurze umożliwia zsynchronizowanie pracy offline i online i wymianę plików między użytkownikami. Pierwsze 2 GB pamięci są darmowe.