Zamiast własnego serwera – wynajęty. Zamiast własnego oprogramowania – wirtualne. Tak, w skrócie, działają rozwiązania w chmurze (z ang. cloud computing). Z takimi usługami wkraczają na rynek kolejne firmy. Cel: zdobyć budżety głównie przedsiębiorstw z sektora MSP.

– To najbardziej dynamiczna część rynku – mówi „DGP” Robert Tomaszewski, dyrektor generalny pionu small business w Sygnity. Notowana na warszawskiej giełdzie spółka w I kw. przyszłego roku planuje wprowadzenie swojej oferty dla małych i średnich przedsiębiorstw. Zaoferuje im oprogramowanie do zarządzania finansami, płacami, magazynem i sprzedażą. Wszystko zlokalizowane na zewnętrznych serwerach. Firma nie musi nic kupować ani instalować. Usługa ma być rentowna po dwóch latach działalności.

Sygnity spróbuje w ten sposób rzucić rękawicę Microsoftowi, który od dawna oferuje rozwiązania w chmurze we wszystkich segmentach rynku. Małym i średnim przedsiębiorstwom sprzedaje np. Office 365, czyli zlokalizowany w chmurze pakiet Office razem z aplikacjami pozwalającymi na bieżącą komunikację między pracownikami czy wymianę dokumentów. – Dzięki modelowi abonamentowemu nawet niewielka firma może używać technologii, na którą stać było dotychczas tylko duże korporacje – mówi Radosław Ochotny, product manager Office 365. Nie ujawnia, ilu klientów korzysta z usługi, ale jak twierdzi, w momencie wprowadzenia jej na rynek do testów zgłosiło się 12 tys. firm, z czego aż 70 proc. stanowiły te z małego i średniego biznesu.

O polski rynek postanowił powalczyć też inny gigant technologiczny – Google. Jego rozwiązania w chmurze sprzedaje u nas firma Revevol, która właśnie ruszyła z kampanią edukacyjną Business On The Cloud, która ma przyciągnąć klientów do Google Apps. – Polskie przedsiębiorstwa poszukują nowoczesnych i efektywnych narzędzi, które wesprą ich rozwój i innowacyjność – mówi Przemek Sienkiewicz, odpowiadający w firmie m.in. za nasz region Europy.

Według Signity potencjał rynku jest ogromny. MSP jest w Polsce ponad 1,5 mln. Rocznie na rozwiązania IT wydają do 5 mld zł – wynika z szacunków firmy badawczej PMR. Wartość tego rynku rośnie w tempie 5 proc. rocznie – szacuje z kolei firma IDC.

Z badań wynika, że obecnie przedsiębiorstwa zatrudniające do 10 osób najczęściej wykorzystują oprogramowanie kupowane z zestawem komputerowym. Z danych PMR opartych na badaniu 800 firm wynika, że poza standardowym oprogramowaniem biurowym i antywirusowym innymi najczęściej stosowanymi aplikacjami są programy finansowo-księgowe. Teraz mogą z nich korzystać w chmurze.

– Szacuję, że ok. 20 proc. firm z tego sektora, które staną w najbliższych miesiącach przed decyzją o inwestycjach w nowe rozwiązania IT, wybiorą te oferowane w chmurze – mówi Jacek Fischbach, dyrektor ds. zarządzania i rozwoju oferty Netii dla klientów korporacyjnych. Specjaliści twierdzą, że polski rynek będzie rozwijał się zgodnie z trendami światowymi – udział rozwiązań z chmury w wydatkach IT z dzisiejszych 10 proc. wzrośnie do 16 proc. za trzy lata.

Udział rozwiązań z chmury z 10 proc. dziś wzrośnie za trzy lata do 16 proc.

Widząc ten potencjał, do walki włączają się też operatorzy telekomunikacyjni, sprzedający usługi IT w pakietach. Oferują je Telekomunikacja Polska, Netia, T-Mobile, Plus czy UPC Polska. Telekomy nie tworzą swoich rozwiązań, tylko wchodzą w partnerstwa z firmami IT. Netia oferuje usługi zintegrowane z oprogramowaniem Microsoftu i telefonią IP. – Klient może kliknąć w otrzymany e-mail, by bezpośrednio zadzwonić lub wykonać wideokonferencję – mówi Jacek Fischbach z Netii. Microsoft sprzedaje swoją usługę Office 365 przy współpracy z Alior Bankiem, operatorem kablowym UPC Polska i siecią handlową Sferis. – Myślimy o partnerstwie z operatorem telekomunikacyjnym – przyznaje Robert Tomaszewski.

Nie ma wątpliwości, że wszyscy producenci oprogramowania będą dążyć do tego, by jak najbardziej rozszerzyć sieć dystrybucji, bo siłą rzeczy będą tracić tradycyjnych odbiorców swoich produktów.

Czytaj więcej o Cloud Computing »