statystyki

Klient musi wiedzieć, od kogo kupuje żywność

autor: Bartłomiej Dziliński27.06.2017, 17:00
Omawiany wyrok jest kolejnym, który potwierdza, że konsument – przy dużej liczbie producentów takich samych towarów znajdujących się na rynku – musi mieć możliwość ich odróżnienia i to bez względu na ewentualne koszty zmiany etykiet.

Omawiany wyrok jest kolejnym, który potwierdza, że konsument – przy dużej liczbie producentów takich samych towarów znajdujących się na rynku – musi mieć możliwość ich odróżnienia i to bez względu na ewentualne koszty zmiany etykiet.źródło: ShutterStock

Na etykiecie artykułu spożywczego nazwę firmy trzeba podać w całości. Zastosowanie skrótu może wprowadzać konsumentów w błąd.

Reklama


Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych zakwestionowała kilka partii rybnej marynaty. Jej zdaniem towar został wadliwie oznakowany, gdyż podano niepełne dane identyfikujące producenta, tj. z pominięciem imion i nazwisk wspólników spółki jawnej. Co prawda, wymierzając karę pieniężną, organ uznał, że stopień szkodliwości czynu nie jest znaczny (biorąc pod uwagę wielkość wprowadzonej do obrotu partii artykułu, uzyskaną korzyść majątkową z jej sprzedaży oraz charakter i liczbę naruszonych przepisów), miał jednak na względzie m.in. fakt uprzedniego ukarania spółki za podobne uchybienie.

Dane identyfikujące, czyli jakie

Unijne przepisy prawa żywnościowego jednoznacznie wiążą wadliwość oznakowania produktu co do jego pochodzenia od określonego przedsiębiorcy z kryterium wprowadzenia konsumenta w błąd. Tak wynika m.in. z art. 7 oraz art. 8 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności (Dz.Urz. UE z 2011 r. L 304, s. 18), a także z art. 16 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego (Dz.Urz. UE z 2002 r. L 31, s. 1).


Pozostało jeszcze 54% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Polecane

Reklama