statystyki

Uchwały reklamowe w gminach oznaczają ograniczenia dla firm

autor: Maciej J. Nowak27.12.2016, 09:36; Aktualizacja: 27.12.2016, 10:21
dokument, firma

Pełna nazwa uchwał reklamowych to „zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonywane”.źródło: ShutterStock

Obowiązująca od 11 września 2015 r. ustawa krajobrazowa (czyli ustawa z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu; Dz.U. poz. 774) pozwala m.in. radom gmin określić w formie uchwał lokalne zasady umieszczania reklam. W uchwałach samorządy mogą decydować nie tylko, gdzie i jakie reklamy można umieszczać, lecz także, jaka będzie wysokość opłat za nie. Do tego gminy mogą karać grzywną za niestosowanie lokalnych przepisów.

Pełna nazwa uchwał reklamowych to „zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonywane”. Sama nazwa określa dosyć szczegółowo przedmiotowy zakres tego rodzaju uchwał. W szczególnym stopniu odnosić się one będą przede wszystkim do tablic reklamowych i urządzeń reklamowych. Jako tablicę reklamową ustawodawca zdefiniował przedmioty materialne przeznaczone lub służące ekspozycji reklamy wraz z ich elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, o płaskiej powierzchni służącej ekspozycji reklamy. Tablicami takimi mogą być w szczególności banery reklamowe, reklamy naklejane na okna budynków czy też reklamy umieszczane na rusztowaniu, ogrodzeniu lub wyposażeniu placu budowy (z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem). Urządzeniem reklamowym jest z kolei przedmiot materialny przeznaczony lub służący do ekspozycji reklamy wraz z jego elementami i zamocowaniami konstrukcyjnymi, inny niż tablica reklamowa.

Nie budzi wątpliwości to, że lokalizowanie tego typu urządzeń jest ważne i potrzebne z perspektywy wielu podmiotów prowadzących działalność gospodarczą i chcących taką działalność rozpropagować. Dlatego też podjęcie przez radę danej gminy uchwały reklamowej powinno stanowić ich przedmiot zainteresowania i analizy. Uchwała taka stanowi akt prawa miejscowego (jest więc powszechnie wiążąca) i musi się odnosić zawsze do obszaru całej gminy. Tym niemniej w ramach takiej gminy dla różnych jej obszarów obostrzenia i ograniczenia mogą być zróżnicowane.

Do tej pory podobne ograniczenia mogły się znajdować (i w wielu przypadkach wciąż się znajdują) w również stanowiących akty prawa miejscowego miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Ponadto uchwała krajobrazowa, podobnie jak plany miejscowe, jest fakultatywna. Jednak cechą odróżniającą uchwałę krajobrazową od planu miejscowego są związane z nią skutki fiskalne. Po pierwsze, po podjęciu uchwały krajobrazowej gmina może również pobierać za reklamy nową opłatę (określoną w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych). Wysokość tej opłaty może być różnicowana – tak jak w przypadku podatku od nieruchomości. Po drugie, jednak wprowadzono instytucję kary pieniężnej. Jeżeli w określonym (w uchwale reklamowej) terminie konkretna reklama nie zostanie dostosowana do przygotowanych nowych wytycznych, wówczas za każdy dzień takiej sprzeczności wójt/burmistrz/prezydent miasta będzie mógł wymierzyć reklamodawcy (a przy niemożności jego ustalenia – właścicielowi lub posiadaczowi nieruchomości) karę pieniężną w formie decyzji administracyjnej. Tak więc zwłaszcza w perspektywie długookresowej utrzymywanie na danym obszarze tablic i urządzeń reklamowych wbrew nowym wytycznym może się okazać dosyć kosztochłonne.

W związku z powyższym przedsiębiorcy będą musieli zmierzyć się z różnymi nowymi dylematami dotyczącymi uchwał reklamowych oraz ich skutków finansowych i prawnych. Główne problemy mogą dotyczyć:

woceny tego, czy ograniczenia wprowadzone przez uchwałę są adekwatne dla naszej nieruchomości (i uzasadnione, zwłaszcza w kontekście ograniczeń dla innych terenów),

wwykładni postanowień uchwały reklamowej,

wkwalifikacji, kiedy który podmiot zobowiązany będzie do zapłaty kary pieniężnej,


Pozostało jeszcze 83% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Polecane