„Dziennik Gazeta Prawna” był w czerwcu najbardziej opiniotwórczym medium o tematyce gospodarczej
Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne w czerwcu 2015 r. / Dziennik Gazeta Prawna
„Dziennik Gazeta Prawna” w czerwcu był cytowany 240 razy. Drugi w rankingu „Puls Biznesu” cytowany był 92 razy, podium zamknął „Forbes” z liczbą 58 cytowań. Kolejne miejsca przypadły mediom elektronicznym. Czwarty jest serwis Money.pl, który należy do Wirtualnej Polski (37 cytowań), pierwszą piątkę zamyka Bankier.pl (31). Na dziesiątym miejscu znalazł się też należący do Infor Biznes (wydawcy DGP) serwis Forsal.pl.
Nasza gazeta zajmuje wysoką pozycję w zbiorczym rankingu opiniotwórczych tytułów prasowych, bez rozróżnień na kategorie tematyczne. Pierwsza jest „Rzeczpospolita”, którą w czerwcu cytowano 610 razy. „Gazeta Wyborcza” znalazła się na drugim miejscu (415), a „Dziennik Gazeta Prawna” na trzecim z liczbą 240 cytowań. Jeśli ranking ten uzupełnimy o inne niż prasowe rodzaje mediów, wciąż bez uwzględniania charakteru tematyki, trzecie miejsce zajmuje RMF FM (319 cytowań). Nasz tytuł plasuje się na czwartym miejscu, wyprzedzając jednak m.in. TVN24 (227) i „Wprost” (201) czy Radio Zet (195).
W rankingu rozgłośni radiowych RMF FM jest bezkonkurencyjne, bo drugą w rankingu stację – czyli Radio Zet (195) – przebiło liczbą cytowań niemal o 100 proc. Na trzecim miejscu znalazło się Radio Kraków (80 cytowań). Kolejne miejsca przypadły radiu TOK FM z liczbą 61 cytowań oraz Programowi Trzeciemu Polskiego Radia (35).
Wśród stacji telewizyjnych dzieli i rządzi TVN24. Tuż za nim TVN (152 cytowania) i TVP Info (70 cytowań). Na dalszych miejscach zakwalifikowano Canal+, na który powoływano się 24 razy, i TVP1 (22 razy).
Jeśli chodzi o media internetowe, żaden z liderów nie ma wielkiej przewagi nad innymi. Pierwszy jest Onet.pl z 68 cytowaniami na koncie. Drugie miejsce okupuje serwis Wpolityce.pl (64 cytowania), trzecie są SportoweFakty.pl (43), poza podium znalazło się TVN24.pl (42).
W kategorii tygodników pierwszy jest „Wprost” z liczbą 201 cytowań. Za nim znalazł się „Newsweek” (130), a podium zamyka „Polityka”, którą w czerwcu cytowano 80 razy. Co się zaś tyczy miesięczników, najwięcej cytowań przypisano tytułowi „Perspektywy” (87). Następny jest „Forbes” (58), a trzeci – „Twój Styl” (17).
W ujęciu mediów regionalnych najchętniej cytowane w czerwcu było Radio Kraków (80). Powoływano się również na „Polska Głos Wielkopolski” (15 razy), Radio Szczecin (13), „Tygodnik ABC” i Radio Katowice – po 10 razy.
Instytut Monitorowania Mediów wziął pod lupę ponad tysiąc gazet, czasopism oraz stacji telewizyjnych i radiowych. Wszystkie stworzyły ponad 4755 przekazów medialnych, czyli artykułów, programów itp. W tym czasie ich autorzy powoływali się na wiadomości z innych mediów 4824 razy, głównie w prasie, najrzadziej w radiu. Przedruki, przeglądy prasowe i tym podobne odniesienia nie zostały policzone jako cytowania.
Jeśli jedno medium powoływało się na drugie wchodzące do tej samej grupy kapitałowej lub przekaz, do którego się odnoszono, był starszy niż trzy lata, nie uznano tego za cytat. Podobnie nie uwzględniono cytowań publikowanych w internecie, ze względu na to, że jest to trudne do zmierzenia. Gdy dane medium powoływało się na serwis internetowy, fakt ten był uwzględniany w rankingach, ale tylko wtedy, gdy serwis ten był osobnym tytułem, nie elektroniczną wersją danej gazety czy telewizji.