statystyki

Jak rozliczyć nabycie i przekazanie gadżetów reklamowych

autor: Marcin Szymankiewicz07.10.2017, 07:00
podatki, rachunki, dokumenty

Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia.źródło: ShutterStock

ABC sp. z o.o. (podatnik VAT czynny) jest producentem materiałów budowlanych. Spółka, zajmująca się wyłącznie sprzedażą opodatkowaną VAT, 9 i 10 września 2017 r. wzięła udział w targach budowlanych. Osoby odwiedzające jej stoisko mogły zabrać jeden lub kilka gadżetów reklamowych zaopatrzonych w logo firmy (długopisy, smycze, breloczki). Ich wykonanie w lipcu 2017 r. zlecono firmie X (podatnik VAT czynny). Gadżety zostały dostarczone spółce 14 sierpnia 2017 r. łącznie z wystawioną przez firmę X tego dnia fakturą na kwotę 3690 zł (w tym VAT 690 zł), która nie zawierała wyrazów „metoda kasowa”. Wartość netto poszczególnego gadżetu nie przekracza 10 zł netto. 21 sierpnia 2017 r. ABC dokonała zapłaty za nabyte gadżety przelewem na rachunek bankowy firmy X. Gadżety nierozdane na targach spółka zamierza wyłożyć w recepcji swego biura, dzięki czemu będą mogły je zabierać osoby odwiedzające siedzibę firmy. Jak spółka powinna rozliczyć na gruncie VAT i CIT nabycie, a następnie przekazanie gadżetów osobom odwiedzającym targi? Zgodnie z obowiązującą polityką rachunkowości koszty reklamy spółka rozlicza w dacie ich poniesienia, natomiast VAT i zaliczki na CIT rozlicza za okresy miesięczne. Rokiem podatkowym spółki jest rok kalendarzowy.

Reklama


W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 in principio ustawy o VAT). Dzieje się tak także, gdy przedmiotem nieodpłatnych dostaw są towary specjalnie w tym celu nabyte. Potwierdza to interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w z 14 stycznia 2011 r. (nr ILPP1/443-1121/10-5/AW). W przedstawionym stanie faktycznym nabyte gadżety reklamowe są pośrednio związane ze sprzedażą opodatkowaną (wyłącznie), tj. sprzedażą materiałów budowlanych. A zatem należy przyjąć, że spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ich nabycia.

Otrzymana przez spółkę faktura potwierdza nabycie towaru (długopis, smycz, breloczek), a w przedstawionym stanie faktycznym spółka nie płaciła zaliczki. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT). Kwotę podatku naliczonego stanowić będzie zatem kwota VAT wynikająca z otrzymanej faktury, tj. 690 zł. Rozumiem, że w przypadku przedmiotowych gadżetów reklamowych nie zachodzi żadna z okoliczności wymienione w art. 88 ustawy o VAT, która wyłączyłaby prawo do odliczenia VAT. Zatem spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 690 zł z tytułu nabycia przedmiotowych gadżetów reklamowych. Pozostaje tylko ustalić termin realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego. Przypomnijmy: prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym – w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług – powstał obowiązek podatkowy (art. 86 ust. 10 ustawy o VAT).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że otrzymana faktura nie zawierała wyrazów „metoda kasowa”, a to wskazuje, że usługodawca rozlicza się na zasadach ogólnych, a nie według metody kasowej. Oznacza to, że obowiązek podatkowy z tytułu nabycia przedmiotowych materiałów informacyjnych powstał z chwilą ich dokonania dostawy, tj. 14 sierpnia 2017 r., stosownie do art. 19a ust. 1 ustawy o VAT. Pamiętać jednak należy, iż w przypadku podatku naliczonego, wynikającego z faktur potwierdzających nabycie towaru lub usługi, prawo do odliczenia tego podatku – stosownie do art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT – nie może powstać wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. Ponieważ spółka otrzymała przedmiotową fakturę 14 sierpnia 2017 r., a zatem odliczenia wynikającego z niej podatku naliczonego spółka mogła dokonać najwcześniej w deklaracji VAT-7 za sierpień 2017 r., co – jak zakładam – uczyniła. Na potrzeby schematu rozliczenia podatku przyjmuje, że spółka nie skorzysta z możliwości, jaką daje art. 86 ust. 11 ustawy o VAT i nie rozliczy tego podatku w jednym z dwóch kolejnych miesięcy. Podsumowując, spółka w deklaracji VAT-7 za sierpień 2017 r. mogła odliczyć podatek naliczony z tytułu nabytych przedmiotowych materiałów informacyjnych w wysokości 690 zł.


Pozostało jeszcze 68% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane

Reklama