Rozmowa z Andrzejem Kaźmierczakiem, Wiceprezesem Zarządu Klar Glass Sp. z o.o.

Firma Klar Glass jest producentem bezbarwnych opakowań szklanych dla przemysłu spożywczego i alkoholowego. Jak w przeciągu pięciu lat działalności udało się z dobyć zaufanie czołowych marek na polskim rynku?

Atrakcyjne opakowanie to ważny element strategii marketingowej. Naszym celem od początku była produkcja opakowań indywidualnie dedykowanych dla konkretnego produktu i klienta. Dzięki naszej skali i posiadanej technologii, możemy utrzymać wysokie parametry jakościowe, jednocześnie przy dużo krótszej partii produkcyjnej, co wyróżnia nas na rynku w zakresie czasu realizacji określonej partii słojów i butelek dla klienta. Dzięki temu na dzień dzisiejszy udało nam się osiągnąć wysoką pozycję na krajowym rynku produkcji krótkoseryjnej opakowań szklanych.

Od początku postawiliście Państwo na wysoką jakość swoich wyrobów. W jaki sposób udaje się realizować założone cele w zakresie zapewnienia wysokiej jakości produkcji?

- Dzisiaj poziom jakości weryfikuje przede wszystkim klient – odbiorca naszych opakowań szklanych. Dlatego proces produkcyjny jest kontrolowany na każdym etapie. Wysoką jakość zapewnia wielostopniowy system kontroli jakości, na który składa się m.in. stuprocentowa kontrola optycznych i mechanicznych maszyn inspekcyjnych. Nad całym procesem produkcji czuwa zespół wykwalifikowanych pracowników Działu Kontroli Jakości, pracujący w oparciu o procedury w ramach zintegrowanego systemu ISO 9001 i HACCP.

Państwa produkty znalazły także dużą grupę odbiorców za granicą.

Istotnie. Około 50 proc. produkcji kierowana jest na eksport, głównie do Francji, Włoch, krajów Beneluksu i Rosji. Klienci z tych rynków doceniają jakość naszych wyrobów, przy równocześnie korzystnej cenie. Ze względu na rosnące zapotrzebowanie na nasze produkty, planujemy w przyszłym roku wymianę wanny szklarskiej na dwukrotnie większą oraz zamierzamy zainwestować w kolejną wydajną linię produkcyjną. Tym samym ponad dwukrotnie zwiększą się moce produkcyjne. Docelowo produkcja będzie odbywała się w oparciu o 3 automaty szklarskie i w pełni zautomatyzowany proces sortowania oraz kontroli pakowania wyrobów.

Państwa dbałość o jakość zaowocowała nominacją w programie Najwyższa Jakość Quality International. Co konkretnie było przedmiotem zgłoszenia?

Zgłosiliśmy „Dedykowane opakowania szklane”. Są to zindywidualizowane i krótkoseryjne opakowania szklane wyprodukowane przy zastosowaniu technologii produkcji wyrobów z wymiennym grawerem. Główne zalety tych opakowań to dowolna wymienność grawerów na poszczególnych wyrobach. Możliwość szybkiej modyfikacji grawerów na istniejących formach z zachowaniem całościowych parametrów opakowania, wpływa znacząco na obniżenie kosztów produkcji, co przekłada się na atrakcyjną cenę oferowaną klientowi.

Na jakie rynki kierowany jest ten produkt?

Atrakcyjne opakowanie posiadające indywidualne cechy dobrane zgodnie z wolą klienta, np. logo lub znak towarowy, jest szczególnie istotne dla rynków związanych z indywidualizacją produkcji żywności wysokiej jakości, np. dla producentów eko żywności, produktów regionalnych, najwyższej jakości alkoholi, napojów, w tym wód mineralnych etc. Technologia ta umożliwia także zmniejszenie partii produkcyjnej nawet do kilkuset sztuk danego opakowania przy równocześnie korzystnej ofercie cenowej. Dedykowane opakowania szklane poza produkcją krótkoseryjną stanowią również idealne uzupełnienie oferty naszych klientów w zakresie lokowania na rynku limitowanych serii produktów, w tym także okolicznościowych.

Jest to zarazem rozwiązanie innowacyjne. Czy Państwa branżę można nazwać innowacyjną?

>Branża mimo tego, że jest dosyć konserwatywna, w mojej ocenie jest bardzo innowacyjna. Musimy podążać za tym, że klienci oczekują coraz więcej jak najniższym kosztem i to są innowacje, których nie widać. My jako stosunkowo niewielki producent indywidualnych opakowań, musimy szukać innowacji produktowych nie tylko technologicznych, które pozwolą nam dostarczyć atrakcyjne opakowanie dla klienta, ale także wyróżniać się na rynku i wygenerować nowy rynek zbytu, jak na przykład nasze wymienne grawery. Stale staramy się pracować nad nowymi rozwiązaniami, bo to jest warunkiem rozwoju firmy.

Rozmawiały Anna Biszkowiecka, Julia Ćwiertniak