WSK „PZL-KALISZ” S.A. pracuje nad nowoczesnym silnikiem spalinowym, przeznaczonym do lekkich samolotów załogowych i bezzałogowych. Opracowanie tej konstrukcji przyczyni się to do wzrostu polskiej konkurencyjności w sektorze lotniczym. Prototyp silnika ma być gotowy w 2020 r., a jego projekt właśnie zdobył Złote Godło QI 2018 w programie Najwyższa Jakość Quality International.

Media

Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-KALISZ” S.A. (Polska Grupa Zbrojeniowa) jest jedną z kultowych polskich marek przemysłu lotniczego, istniejącą na rynku od 1952 r. Jest rzetelnym i sprawdzonym partnerem dla najważniejszych, światowych producentów lotniczych. Siłą kaliskiej WSK jest doświadczona załoga, bogaty park maszynowy i sprawdzone procesy produkcyjne, poparte licznymi certyfikatami. Firma uznanie zdobyła przede wszystkim jako jedyny na świecie producent silnika tłokowego ASz-62 IR (od 1962 r. do dziś), przeznaczonego głównie do samolotów wykorzystywanych w agrolotnictwie (PZL Dromader, PZL Kruk, De Havilland Canada, jednak nieustannie poszukuje nowych rozwiązań, innowacyjnych i konkurencyjnych technologii, czego efektem jest wdrażany obecnie projekt OPOS.

Projekt OPOS

Media

WSK „PZL-KALISZ” jest w trakcie zaawansowanych prac nad innowacyjnym projektem dwusuwowego silnika spalinowego z przeciwbieżnymi tłokami niewielkiej konstrukcji o mocy 136 KM, z przeznaczeniem do zastosowania na samolotach ultralekkich, wiatrakowcach i w bezzałogowych statkach powietrznych (drony). Projekt „Silnik o zapłonie samoczynnym do napędu statku powietrznego” realizowany jest w ramach programu sektorowego „INNOLOT – innowacyjne lotnictwo”, finansowanego ze środków unijnych przy współudziale Politechniki Lubelskiej. Po realizacji koncepcji zakładane jest skomercjalizowanie i wprowadzenie na rynek innowacyjnego tego typu silnika. – Opracowanie innowacyjnej konstrukcji dwusuwowego, wysoko doładowanego silnika diesla z przeciwbieżnymi tłokami do napędu statku powietrznego przyczyni się do wzrostu naszej konkurencyjności w sektorze lotniczym – podkreśla Bogdan Karczmarz, Prezes Zarządu WSK „PZL-KALISZ”. Silnik będzie charakteryzował się zdecydowanie polepszonymi parametrami w stosunku do innych tego typu silników lotniczych, m.in. masą całkowitą (70 kg), zmniejszonym zużyciem paliwa oraz emisją CO2. – Uda nam się to osiągnąć dzięki zastosowaniu wysokiego doładowania, okiennego systemu wymiany ładunku (brak układu zaworowego) oraz zdublowanego wtrysku paliwa. Te rozwiązania konstrukcyjne spowodują skrócenie czasu spalania, zmniejszenie strat ciepła oraz uzyskanie wysokiej sprawności – podkreśla prezes B. Karczmarz. Dwusuwowy charakter pracy, zwiększona prędkość obrotowa oraz zwiększony stopień doładowania spowodują wzrost mocy jednostkowej w stosunku do obecnie stosowanych silników lotniczych.

Finalnym efektem projektu będzie prototyp zespołu napędowego zabudowanego na statku powietrznym, wykorzystujący dwusuwowy silnik o zapłonie samoczynnym z przeciwbieżnymi tłokami, który będzie przetestowany w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Badania weryfikacyjne będą wykonane na platformie testowej opartej na konstrukcji wiatrakowca. Wszystko odbywa się zgodnie z harmonogramem, a całość tych prac ma się zakończyć w 2020 r. Wartość projektu wynosi ponad 28 mln zł, w tym dofinansowanie wynosi ponad 17,5 mln.

– Wykonany został już model 3D w skali 1:1, który prezentowany jest na targach lotniczych i zbrojeniowych, gdzie wzbudza duże zainteresowanie i zyskuje spore uznanie. Aktualnie powstają już poszczególne elementy konstrukcji i trwają prace projektowo-montażowe silnika demonstratora. W następnej kolejności przystąpimy do testów, co pozwoli na zweryfikowanie założeń projektowych i prac badawczo-rozwojowych. W tej części uczestniczyć z nami będą naukowcy z Politechniki Lubelskiej. Po zakończeniu realizacji projektu silnik dostosowany zostanie do wymagań przepisów lotniczych i zostanie poddany certyfikacji. Planujemy, że certyfikat zostanie przyznany w 2021 r. Wtedy też silnik trafi do sprzedaży rynkowej – podsumowuje Bogdan Karczmarz.

Maria Leżucha, Jacek Majewski