statystyki

Przenosiny między bankami staną się łatwiejsze

autor: Jacek Uryniuk13.03.2014, 07:35; Aktualizacja: 13.03.2014, 08:54
Dziś, by przenieść rachunek, klient może skorzystać z dwóch sposobów.

Dziś, by przenieść rachunek, klient może skorzystać z dwóch sposobów.źródło: ShutterStock

Związek Banków Polskich pracuje nad ułatwieniem klientom przenoszenia rachunków. Powstanie nowy mechanizm, w ramach którego gdy klient będzie chciał przenieść rachunek z banku A do banku B, ten drugi będzie mógł zaczerpnąć z systemu A wszystkie dane potrzebne do przeniesienia konta czy wyliczenia zdolności kredytowej, koniecznej w przypadku osób posiadających limit odnawialny czy kartę kredytową.

reklama


reklama


– System miałby działać na zasadach wzajemności, a więc korzystać z niego będą mogły tylko te instytucje, które same zechcą udostępnić dane innym – mówi Paweł Widawski z ZBP. Dodaje, że dzięki nowemu rozwiązaniu banki będą mogły ściągać informacje o rachunkach swoich klientów w innych instytucjach bez konieczności ujawniania przez nich loginów i haseł do systemów transakcyjnych.

Dziś, by przenieść rachunek, klient może skorzystać z dwóch sposobów: zrobić to samodzielnie lub skorzystać z prowadzonego przez Krajową Izbę Rozliczeniową systemu Ognivo. To drugie nie cieszy się jednak dużą popularnością. Powody: długi czas od zlecenia do jego realizacji oraz brak możliwości przeniesienia rachunku z zadłużeniem.

Dlatego banki szukają nowych rozwiązań. Kilka dni temu Idea Bank zapowiedział, że umożliwi przeniesienie historii oraz zleceń stałych z innej instytucji w ciągu kilku minut. W tym celu klient będzie musiał jednak udostępnić login i hasło do systemu transakcyjnego w dotychczasowym banku, a system informatyczny Idei pobierze wszystkie potrzebne dane. Na podobnej zasadzie Idea, a także Alior i mBank pobierają historię rachunku potrzebną do analizy zdolności kredytowej dla nowych klientów.

Na takie podejście do tematu niechętnie patrzy jednak nadzór, a i specjaliści mają wątpliwości co do bezpieczeństwa tej koncepcji. – Dla klienta być może to kuszące, ale poza bezdyskusyjnym brakiem bezpieczeństwa, jakim jest przekazywanie komukolwiek loginów i haseł, stanowi dodatkowe naruszenie regulaminu rachunku, co może skutkować pozbawieniem klienta prawa do pozytywnego rozpatrzenia reklamacji – mówi Janusz Nawrat, szef biura bezpieczeństwa w Raiffeisen Polbanku.

18,1 tys. tyle osób przeniosło rachunek w 2013 r. za pomocą systemu Ognivo

21,5 mln tyle rachunków internetowych prowadzą banki w Polsce

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

Polecane

reklama

  • GO-leasing(2014-03-19 10:51) Odpowiedz 00

    W wątpliwość możemy poddać bezpieczeństwo i przekazywanie danych - owszem, jest to ułatwienie dla Klientów, mniejsza biurokracja, zaczną liczyć się oferty bankowe, ponieważ nikt nie będzie bał się skorzystać z usług innego banku straszony papierologią, natomiast co wtedy z wszelkimi reklamacjami? Czekamy na efekty i działania.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Prawo na co dzień

Galerie

Polecane

reklama