Koniec niedomówień i oczekiwania. Po kilku miesiącach wdrażania systemu z dniem 21 października br. sieć sklepów Biedronka udostępnia dla klientów nowy system do obsługi płatności mobilnych – iKASA. Skorzystają z niej klienci Alior Banku i Getin Banku, oraz korzystający z systemu płatności Pekao - PeoPay.

Płatności mobilne dla wszystkich? Tak, ale trzeba mieć konto w konkretnym banku lub korzystać z wirtualnej portmonetki

Biedronka stwierdza jasno: Główny cel to uniknięcie kosztu opłaty interchange, jak ma to miejsce w przypadku transakcji kartami płatniczymi. „W związku z tym nadal będziemy mogli bez przeszkód realizować naszą filozofię codziennie niskich cen oraz być prekursorem wśród sieci handlowych we wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań dla klientów” – mówi Tomasz Suchański, Dyrektor Generalny sieci sklepów Biedronka.

Już od pierwszego dnia, mobilnych płatności za pomocą platformy iKASA będą mogli dokonywać klienci posiadający rachunek w Alior Banku lub Getin Banku, a także klienci Banku Pekao SA w oparciu o działający w tym banku system PeoPay. Takie rozwiązanie wynika z chęci udostępnienia mobilnej formy płatności jak najszerszej grupie klientów sieci Biedronka. Klienci, którzy nie mają konta w Aliorze lub Getinie, mogą skorzystać z aplikacji PeoPay, czyli wirtualnej portmonetki. Ze swojego konta bankowego lub karty wystarczy przelać konkretną sumę pieniędzy na specjalne konto.

Co ważne, system iKASA zaprojektowano tak, aby mogły do niego dołączyć kolejne banki oraz punkty handlowo-usługowe. Biedronka zapewnia też, że dodatkowych opłat dla klientów nie będzie. Zarówno ściągnięcie aplikacji, jak i wykonanie transakcji jest bezpłatne. Jedyny koszt po stronie klienta, to koszt transmisji danych, który uzależniony jest od operatora.

To niestety jeden z największych mankamentów nowych płatności. Sklepy Biedronka nie mają sieci Wi-Fi, a nie kazdy klient sklepu posiada telefon z dostępem do internetu.

Jak to działa?

Opłacając zakupy przy kasie w uruchomionej aplikacji należy wybrać opcję „Zapłać” i pokazać kasjerowi wyświetlony jednorazowy kod. Kasjer wprowadza kod w systemie kasowym, a klient akceptuje transakcję w swoim telefonie. Cały proces płatniczy trwa ok. 10 sekund, a więc krócej, niż podczas płatności gotówką –informuje Biuro Prasowe JM.

Użytkownik ma możliwość stałej kontroli płatności poprzez sprawdzenie historii transakcji mobilnych w aplikacji. Ponadto dzięki połączeniu z bankowym rachunkiem osobistym informacje o kwocie transakcji znajdą się na wyciągu bankowym, co gwarantuje użytkownikowi dodatkową możliwość kontroli płatności.

Co z bezpieczeństwem?

Płatności mobilne w sklepach Biedronka zapewniają klientom pełne bezpieczeństwo - informuje Biuro prasowe Jeronimo Martins. Podczas realizacji transakcji telefonem, urządzenie pozostaje cały czas w ręku klienta i nie trzeba podawać go sprzedawcy. Aplikacja zabezpieczona jest też specjalnym, ustalonym przez użytkownika, kodem PIN, który należy każdorazowo wpisywać podczas uruchamiania aplikacji. Jest on niezależny od kodu PIN przynależnego do karty płatniczej. Jeśli telefon dostanie się w niepowołane ręce, osoba trzecia, która nie zna unikalnego kodu PIN, nie będzie w stanie skorzystać z aplikacji.

Możliwość płacenia telefonem w sieci Biedronka została od początku zaoferowana dużej liczbie klientów z uwagi na współpracę z trzema bankami. Aplikacja iKASA działa na większości telefonów używanych na polskim rynku, czyli na telefonach z systemami operacyjnymi typu Android, iOS, BlackBerry, Symbian, Java oraz Bada. Możliwość mobilnego płacenia dostępna jest we wszystkich sklepach sieci Biedronka. Płatność odbywa się poprzez sieć komórkową, co oznacza, że klient nie musi specjalnie łączyć się z zewnętrzną bezprzewodową siecią internetową.

Co z IKO?

Nadal nie wiadomo jak sieć Biedronka będzie chciała zwiększyć liczbę użytkowników płatności mobilnych, pomijając klientów największego banku w Polsce, PKO BP. Kilka dni temu przedstawiciel PKO stwierdził, że nie ma najmniejszych przeszkód aby w sieci działały dwa systemy płatności. JM nie komentowało tych propozycji, choć obie strony są otwarte na współpracę z kolejnymi klientami.

Platforma iKASA została przygotowana we współpracy z firmą ICP Polska należącą do Grupy ICP, wiodącego europejskiego dostawcy usług dla PoS działającym w wielu krajach i procesującym około 150 mln transakcji rocznie.