Miniony tydzień nie obfitował w rewolucje na rynku bankowym, choć nie zabrakło nowości. BNP Paribas wkroczyło na „mobilną ścieżkę”, prezentując dosyć ciekawą aplikację. Natomiast PKO BP chce zmusić swoich klientów do większej liczby transakcji kartami kredytowymi, w zamian oferując nagrody.

Płatność za pomocą kodów QR, wkrótce płatności zbliżeniowe

Bank BNP Paribas udostępnił Mobile Pl@net – aplikację umożliwiającą korzystanie z usług bankowości internetowej w smartfonach. Dzięki niej za pomocą telefonu komórkowego klienci banku mogą między innymi zlecać przelewy, sprawdzać stan rachunków, znaleźć najbliższy bankomat, a także płacić za pośrednictwem kodów QR. Aplikacja dostępna jest na urządzenia z systemem Android i iOS.

Poza tym, że aplikacja jest bardzo przejrzysta trochę wieje nudą, gdyż za pośrednictwem aplikacji nie otrzymamy np. pożyczki gotówkowej, nie ma płatności zbliżeniowych. Ale znalazła się jedna ciekawostka. Bankowość mobilna BNP Paribas umożliwia realizowanie przelewów za pomocą QR kodów. Jest to usługa wciąż mało spopularyzowana, ale bardzo wygodna w bankowości mobilnej. Dzięki niej użytkownik może zlecić płatność, skanując swoim telefonem kwadratowy kod kreskowy z faktury, tzw. kod QR.

Kolejnym minusem jest brak aplikacji na tablety, ale… „Najważniejszym celem było dostarczenie aplikacji mobilnej dla klientów BNP Paribas w bardzo krótkim czasie oraz jednoczesne rozpoczęcie prac nad kolejnymi etapami wdrażania Mobile Pl@net. Następnym etapem będzie właśnie udostępnienie aplikacji na tablety" – informuje Joanna Kornaga z Biura Prasowego BNP Paribas Bank Polska SA.

Liczba pobrań aplikacji z iOS/Android w pierwszym dniu udostępnienia usługi Mobile Pl@net znacznie przekroczyła oczekiwania banku. Ale konkretną liczbą BNP się nie chwali.

Jednak naprawdę ciekawą informacją jest to, że BNP rozpoczyna już pracę nad dalszym rozwojem funkcjonalności aplikacji Mobile Pl@net, możliwe będą m.in. przelewy ekspresowe oraz płatności zbliżeniowe. Na razie bank nie zdradza, z kim i w jakiej technologii będzie udostępniał płatności.

Płaćcie kredytówkami, bank da Wam samochód

„Karty w grze” to loteria, w której klienci PKO Banku Polskiego korzystający z kart kredytowych mogą wygrać atrakcyjne nagrody., m. in. samochód Nissan Juke. Aby wziąć w niej udział wystarczy wysłać jeden SMS i dokonać przynajmniej jednej transakcji bezgotówkowej kartą na kwotę co najmniej 20 zł. Loteria trwa do końca października br.

Ponadto bank uruchomił we Wrocławie pierwsze opłatomaty. Dzięki nim mieszkańcy Wrocławia, aby uiścić opłatę za dowód osobisty, prawo jazdy czy inne dokumenty urzędowe, nie będę musieli stać w kolejce do kasy.

Polska zbliżeniowym liderem Europy

First Data Polska, właściciel marki Polcard, zaprezentował pierwsze w 2013 r. zestawienie dynamiki rozwoju rynku płatności zbliżeniowych w Polsce. Tempo wzrostu zarówno wartości i ilości transakcji jest imponujące: porównanie pierwszych kwartałów zeszłego i bieżącego roku pokazuje, że liczba transakcji zbliżeniowych wzrosła o 250 proc., a ich wartość zwiększyła się aż czterokrotnie. Wpływa na to masowość wydawanych przez banki kart oraz szybki przyrost ilości instalowanych terminali.

Polska pozostaje liderem Europy, jeśli chodzi o adaptację technologii zbliżeniowej. W ciągu zaledwie trzech lat wydano w Polsce ok. 15 milionów kart zbliżeniowych. Na wzrost popularności tej technologii ma wpływ także rosnąca liczba terminali. Aktualnie około 40 proc. wszystkich terminali jest wyposażonych w czytnik bezstykowy. Liczba terminali zbliżeniowych w przeliczeniu na mieszkańca plasuje nas w europejskiej czołówce.

„Wspieramy tę rewolucję na wielu frontach: zapewniamy odpowiednie terminale dla handlu, wydajemy karty bankom i współpracujemy z transportem miejskim, tak by proces zakupowy zawsze odbywał się w ciągu ułamka sekundy” – mówi Janusz Diemko, Prezes Zarządu First Data Polska.

Usługa, która jeszcze dwa lata temu była branżową niszą, dziś jest rozpoznawalna wśród milionów konsumentów. W marcu 2011 roku, zarejestrowano niewiele ponad 80 tys. transakcji. Tymczasem rok później było to już 900 tysięcy, by w marcu 2013 wzrosnąć do niemal 3 milionów. W pierwszych miesiącach nowego roku zanotowano 3,5 razy więcej transakcji niż w kwartale poprzednim.