statystyki

Automatyzacja procesu kredytowego: Robot ocenia, czy zasługujesz na to, by pożyczyć pieniądze

autor: Łukasz Wilkowicz22.05.2018, 07:43; Aktualizacja: 22.05.2018, 08:20
Automatyzacja zwiększa szybkość wydawania decyzji i zmniejsza zatrudnienie

Automatyzacja zwiększa szybkość wydawania decyzji i zmniejsza zatrudnienieźródło: Fotolia

Coraz częściej to algorytmy zbierają wnioski kredytowe i wypłacają klientom środki.

Automatyzacja procesów kredytowych to sprawa, na której bankom zależy od lat. Wyeliminowanie pracownika z decydowania o tym, kto może pożyczyć pieniądze, a kto nie, sprawia, że zmniejsza się ryzyko błędów czy wyłudzeń. Rośnie za to tempo całego procesu. Szybkość procedury kredytowej i przesłania środków klientowi to z punktu widzenia tego ostatniego kluczowy element (zwykle ważniejszy nawet od ceny pożyczki). Co się zmienia? Coraz częściej automatyzacja dotyczy całej procedury: klient kontaktuje się z robotem (czyli programem komputerowym), robot ocenia jego zdolność kredytową i robot wypłaca pieniądze. Banki obejmują takim sposobem przyznawania coraz bardziej skomplikowane kredyty.

– O automatycznych procesach kredytowych rozmawiamy od 10 lat. Najnowszy, jaki wprowadziliśmy, dotyczy klientów biznesowych i kredytów o wartości do 2 mln zł, a nie np. 200 tys. A co najważniejsze – dotyczy produktów zabezpieczonych. Takie rozwiązania nawet na rynku światowym występują bardzo rzadko – tłumaczyła na niedawnym spotkaniu z analitykami i dziennikarzami Katarzyna Sułkowska, prezes Alior Banku.

Bank Handlowy zapowiada, że do końca tego roku wdroży w pełni zautomatyzowany proces aplikowania o kredyt w internecie. Klient przez sieć będzie „wgrywał” swój dokument tożsamości i dokumenty dochodowe, zostanie sprawdzony w procedurze przeciwdziałania praniu pieniędzy, zweryfikowany biometrycznie, a na końcu nastąpi automatyczna weryfikacja zdolności kredytowej i decyzja. „Time to money”, czas od rozpoczęcia wypełniania aplikacji przez klienta do otrzymania pieniędzy, ma być krótszy niż pół godziny. Handlowy chce w ten sposób wyjść z ofertą do nowych klientów.


Pozostało jeszcze 62% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane