Credit Agricole Bank Polska dokonywał jednostronnych zmian postanowień umownych i do kontaktów z klientami wykorzystywał wewnętrzny system e-bankowości, który nie posiadał cech trwałego nośnika - poinformował UOKiK w piątkowym komunikacie. Dodał, że bank zobowiązał się do usunięcia zakwestionowanych praktyk.

"Prowadzone postępowanie przez UOKiK wykazało, że Credit Agricole Bank Polska dokonywał jednostronnych zmian postanowień umownych, pomimo że nie miał ku temu podstaw prawnych" - poinformował w piątek Urząd w komunikacie.

Ponadto UOKiK uznał, wynika z komunikatu, że "wewnętrzny system e-bankowości stosowany przez bank nie posiada obecnie cech trwałego nośnika i nie może on stanowić jedynego kanału do przesyłania konsumentom informacji o planowanych modyfikacjach w wykonywanych umowach".

Wątpliwości prezesa UOKiK dotyczyły również tego, dodaje Urząd, że bank w kierowanych do swoich klientów wiadomościach o proponowanych zmianach warunków umów nie informował o podstawach prawnych i okolicznościach. "W takiej sytuacji konsument nie wiedział, czy np. zmiana wysokości opłaty za wypłatę gotówki z bankomatu, którą wprowadził bank, była przewidziana w regulaminie" - czytamy.

Komunikat cytuje też wypowiedź prezesa UOKiK Marka Niechciała, według którego już w trakcie postępowania Credit Agricole Bank Polska zaproponował rozwiązania pozwalające usunąć skutki kwestionowanych praktyk i zrekompensować straty, jakie mogli ponieść klienci. "Credit Agricole jest pierwszym bankiem, który dobrowolnie zobowiązał się do zmiany praktyki, z kilkunastu wobec których prowadzimy obecnie podobne działania" - stwierdza cytowany prezes UOKiK.

Według UOKiK bank ma zaproponować klientom zawarcie aneksów do obowiązujących umów. "W efekcie zmiany sygnalizowanie w latach 2013-2015 nie będą konsumentów obowiązywać, a bank rozliczy się z nimi z pobranych opłat i prowizji od wprowadzenia określonej zmiany, aż do momentu zawarcia aneksu" - głosi komunikat UOKiK.

Ponadto, konsumenci, którzy otrzymali wiadomość o zmianach w umowach, będą mogli przez miesiąc bez opłat wypłacać gotówkę z bankomatów w kraju i za granicą - dodaje UOKiK. O szczegółach decyzji i wypłaty rekompensaty bank ma poinformować klientów listownie.

Urząd przypomina zarazem, że regularnie sprawdza, jak banki informują klientów o zmianach w umowach, w tym zmianie opłat i prowizji.

Podkreśla, że informacje takie banki powinny wysłać na trwałym nośniku. "Jest nim np. list w formie tradycyjnej, informacja zapisana na nośniku USB, a także wiadomość e-mail, o ile zawiera w sobie wszystkie niezbędne dane" - zaznacza UOKiK.

Może nim być również, dodaje, system e-bankowości, jeżeli spełnia ustawowe wymagania. Taka wiadomość powinna być jednak we właściwy sposób konsumentowi doręczona - powinien on otrzymać osobną informację (np. sms-em) o propozycji zmian warunków umowy, której szczegóły znajdzie w systemie bankowości elektronicznej - informuje Urząd.

Przypomina także, że prowadzone przez niego postępowania mogą zakończyć się stwierdzeniem stosowania praktyki, nałożeniem kary finansowej do 10 proc. obrotu danego banku oraz nakazem usunięcia trwających skutków naruszenia.