Na 120 ha atrakcyjnych gruntów należących do PKP mają wkrótce powstać biurowce, mieszkania, centra handlowe oraz hotel. Łącznie jest mowa o 16 projektach wartych ponad 18 mld zł
Z przewozami pasażerskimi i modernizacją infrastruktury wciąż w Polsce nie jest najlepiej, ale w deweloperce menedżerowie PKP się odnaleźli. Jak dowiedział się DGP, w ciągu najbliższych dni przedstawią dewelopera wybranego do przebudowy Warszawy Głównej. 10 ha w rejonie pl. Zawiszy – zaledwie jeden przystanek tramwajowy od nowej drugiej linii metra – może być warte nawet pół miliarda złotych.
Kolej zakłada ostrożnie, że prace ruszą ok. 2017 r. W tym miejscu mają powstać mieszkania, biura i część handlowa. Przy okazji – i to ma być pierwszy etap inwestycji – zostanie odbudowana nieczynna stacja Warszawa Główna, gdzie zatrzymają się pociągi podmiejskie. Wartość inwestycji to prawie 3,2 mld zł. To ścisła czołówka najcenniejszych projektów powołanej przez PKP cztery miesiące temu spółki deweloperskiej Xcity Investment.
– Wartość projektów deweloperskich w naszym portfolio wynosi ponad 4,5 mld euro. Dysponujemy działkami w ścisłych centrach większości polskich miast – twierdzi Maciej Król, prezes Xcity Investment.
DGP dotarł do biznesowych założeń 16 realizowanych i negocjowanych projektów. Na czym polega ich mechanizm? Do 2018 r. PKP wnosi aportem do Xcity grunty o wartości blisko 1 mld zł. Na zaniedbanym terenie prywatny partner odtwarza dla PKP infrastrukturę kolejową (w 11 z 16 przypadków Xcity wymaga zbudowania stacji, którą potem przejmie PKP). „Przy okazji” stawia mieszkania, biura, galerie handlowe itd. PKP mają w biznesowym przedsięwzięciu mniejszościowy udział, którego docelowo się pozbywają. Tak stało się np. w przypadku galerii Poznań City Center. – Dziś realizujemy siedem projektów. Trzy kolejne są w fazie rokowań, planowanych jest zaś sześć – wylicza Maciej Król. – Analizujemy też kolejnych 130 lokalizacji pod kątem realizacji inwestycji – ujawnia.
– Dla dewelopera atrakcyjne jest to, że nie musi ponosić dużych nakładów na zakup nieruchomości. Oferowane działki mają często duży potencjał, znajdują się w dobrych lokalizacjach. Minusem może być to, że działki PKP nie są często objęte procedurą planowania przestrzennego – tłumaczy Mikołaj Martynuska z agencji nieruchomości CBRE.
Xcity wzięła na celownik centrum Warszawy. W marcu poinformowała o planach budowy 200-metrowego wieżowca Centralna Park. Budynek z biurami i hotelem miałby wystrzelić w samym sercu miasta: nad torami „średnicy” naprzeciwko Dworca Centralnego, bezpośrednio nad kolejowym przystankiem WKD, z którym byłby połączony. Teraz w tym miejscu jest parking. Realizacja inwestycji mogłaby się rozpocząć w 2018 r.
W ostatnich dniach kolej wybrała firmę deweloperską Archicom do budowy centrum biznesowo-handlowego w rejonie zabytkowej stacji Wrocław Świebodzki (umowa nie jest jeszcze podpisana). To jeden z największych obszarowo projektów PKP, który zajmie 28 ha. W planie są budynki mieszkaniowe, ale też biura i centrum handlowe.
Zagospodarowaniem 14 ha terenu Międzytorza w Gdyni zajmie się spółka Semeko, która ma postawić osiedle mieszkaniowe, ale też budynki handlowe, biurowe i hotelowe. Tak zwane szklane domy w Gdyni mają docelowo pochłonąć 2,9 mld zł. Druga transakcja sfinalizowana przez Xcity w tym roku to przekazanie pod biura niemal 1,5-hektarowej działki przy ul. Bosackiej w okolicach krakowskiego Dworca Głównego. PKP doprosiło do stołu dewelopera GD&K Investment. Koszt – 220 mln zł. Niektóre projekty już trwają. Grupa deweloperska HB Reavis rusza z budową nowej Warszawy Zachodniej. – Dworzec zacznie działać pod koniec tego roku – twierdzi Katarzyna Mazurkiewicz, rzeczniczka PKP.
Tu jednak dworzec pasażerski będzie sprawiał wrażenie łupinki doklejonej do monumentalnego kompleksu biurowego West Station, czyli dwóch 13-kondygnacyjnych budynków. Pierwszy etap kompleksu ma być gotowy w 2016 r., a drugi – dwa lata później. Co ciekawe, wśród pierwszych najemców znajdą się m.in. PKP i dwie spółki córki: PKP Intercity i PKP Informatyka.
W 2016 r. ekipy pracujące dla dewelopera Ghelamco mają wbić pierwszą łopatę w rejonie Warszawy Gdańskiej. W rejonie stacji kolejowej i pierwszej linii metra wyrośnie dziewięć kilkunastopiętrowych budynków biurowych. Dzisiejszy nieco przaśny dworzec kolejowy zostanie wybudowany na nowo.
Xcity Investment to fundusz projektów PKP, który ma stanowić bank najatrakcyjniejszych nieruchomości kolejowych. PKP wzorują się na powołanej przez Deutsche Bahn spółce Aurelis, która zagospodarowuje kolejowe grunty w niemieckich miastach. Nie jest wykluczone, że w przyszłości Xcity – wraz z projektami – zostanie sprzedana przez giełdę. Decyzja będzie należała do resortu skarbu.
Wpływy z zagospodarowania nieruchomości to główne – obok prywatyzacji spółek kolejowych – źródło spłaty długu PKP. Pod koniec marca zadłużenie Grupy PKP wynosi 831 mln zł netto. W 2012 r. było to ponad 3,8 mld zł.