Obecnie każdy z nas może zmienić sprzedawcę energii elektrycznej. Wystarczy wybrać ofertę, która bardziej nam odpowiada i podpisać umowę z nowym sprzedawcą. Ważne jednak, by nie robić tego pochopnie: decyzję należy podjąć świadomie i nie podpisywać żadnych dokumentów bez ich dokładnego przeczytania.

W branży energetycznej zdarzają się firmy, które wykorzystują niewiedzę klientów i zawierają z nimi umowy często niekorzystne dla odbiorcy energii. Zdarza się nawet, że klienci... nieświadomie zmieniają sprzedawcę prądu. Dzieje się tak najczęściej wtedy, gdy klient nie zdaje sobie sprawy z istnienia konkurencyjnych firm na rynku energii i każdego przedstawiciela firmy energetycznej traktuje jak „inkasenta” czy „pana z elektrowni”, których wizyta w domu czy prośba o podpis nie dziwi i nie budzi podejrzeń. Dlatego też zawsze należy sprawdzać kim jest i jaką firmę reprezentuje akwizytor. Jak to zrobić? Należy poprosić o okazanie pełnomocnictwa do zawierania umów oraz dokumentu tożsamości. Pomocna będzie również weryfikacja identyfikatora lub legitymacji służbowej (sprzedawca ma obowiązek okazać te dokumenty).

Należy też pamiętać o tym, by nie podawać żadnych danych osobom, których tożsamość nie została potwierdzona.

Po zweryfikowaniu danych sprzedawcy, jeśli jesteś zainteresowany skorzystaniem z oferty innej firmy i zmianą sprzedawcy energii, dokładnie przeanalizuj przedstawioną ofertę i dokumenty, które masz podpisać.

Co sprawdzić w ofercie?

Przede wszystkim zastanów się, czy oferta jest zgodna z twoimi oczekiwaniami a następnie sprawdź dokładnie warunki umowy, np:

- czy ceny zawierają podatek VAT;
- jakie są opcje płatności (w tym termin i sposób dokonywania płatności);
- jaki jest okres obowiązywania umowy i warunki jej wypowiedzenia oraz czy jest ona przedłużana automatycznie.



Nie wahaj się zapytać sprzedawcę o takie kwestie jak:

- wysokość opłat stałych (np. opłaty abonamentowej lub handlowej),
- dodatkowe opłaty, inne płatne usługi (np. dodatkowe ubezpieczenie) i kary umowne. Wszystkie te pozycje mogą wpłynąć na wysokość twojego rachunku za energię.


Zanim zawrzesz umowę z nowym sprzedawcą ZAWSZE:

- zastanów się, czy ta oferta jest dla ciebie korzystna;
- dokładnie przeanalizuj wszystkie dokumenty, w tym umowę, jakie masz podpisać;
- upewnij się czy na przedstawionych dokumentach, ofertach lub umowach widnieją dane firmy, której przedstawicielem jest sprzedawca;
- daj sobie czas na dokładne przeczytanie dokumentów (w tym umowy) - nie musisz ich podpisywać od razu. Zawsze możesz poprosić o ich pozostawienie i umówić się na ewentualne podpisanie nowej umowy dopiero po przeanalizowaniu jej treści;


- przyszły sprzedawca powinien poinformować cię na piśmie o prawie odstąpienia od umowy i wręczyć wzór tego oświadczenia;

- możesz odstąpić od umowy zawartej poza lokalem sprzedawcy lub na odległość, tj. podpisanej w twoim domu lub zawartej przez telefon, w terminie 10 dni od jej podpisania bez podawania przyczyn i bez ponoszenia żadnych kosztów z tego tytułu. Odstąpienie od umowy może nastąpić: poprzez wysłanie listu poleconego z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy; osobiście bezpośrednio w lokalu sprzedawcy

Co jeśli 10 dni minęło?

Jeżeli minęło więcej niż 10 dni od daty podpisania umowy, a ty zostałeś wprowadzony w błąd przez akwizytora, pamiętaj, że masz możliwość uchylenia się od skutków zawarcia umowy, składając (listem poleconym lub osobiście) sprzedawcy oświadczenie wraz ze wskazaniem wszystkich okoliczności, które świadczą o błędzie. W swoim oświadczeniu opisz dokładnie całą sytuację oraz wskaż argumenty podane przez przedstawiciela, które nie były zgodne z prawdą, a które spowodowały podjęcie przez ciebie decyzji o podpisaniu umowy. Zawsze możesz skontaktować się też ze swoim dotychczasowym sprzedawcą energii elektrycznej, jeśli coś wzbudzi twoje zastrzeżenia lub jeśli masz jakieś pytania.

Szczególną ostrożność zachowaj zawsze, gdy:

- przedstawiciel wzbrania się przed zostawieniem egzemplarza podpisanej umowy;
- na dokumentach niewidoczne są dane firmy, którą reprezentuje;
- nie jesteś w stanie zweryfikować jaką firmę reprezentuje przedstawiciel handlowy;
- jesteś namawiany do szybkiego podpisania umowy - np. pod pretekstem promocji;
- sprzedawca obiecuje ci niższą stawkę opłaty za energię, ale nie informuje o innych dodatkowych opłatach i karach oraz dodatkowo płatnych usługach (np. dodatkowym ubezpieczeniu);
- jesteś proszony o pokazanie ostatniego rachunku za energię (na rachunku można sprawdzić informacje o rodzajach usług i opłatach za te usługi) i dano ci do podpisania kilka lub kilkanaście dokumentów jednocześnie.




Źródło: Towarzystwo Obrotu Energią

Oprac. T.J.