statystyki

Rozporządzenie blokuje pomostówki

autor: Bożena Wiktorowska29.07.2015, 07:14; Aktualizacja: 29.07.2015, 08:08
Związkowcy nie ukrywają, że kwestionowane rozporządzenie ma bezpośredni wpływ na ich prawo do emerytur pomostowych.

Związkowcy nie ukrywają, że kwestionowane rozporządzenie ma bezpośredni wpływ na ich prawo do emerytur pomostowych.źródło: ShutterStock

Podział wprowadzony bez delegacji ustawowej na pracowników administracyjnych i operacyjnych odbiera części funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei prawo do emerytury w obniżonym wieku.

reklama


reklama


Działacze Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Straży Ochrony Kolei domagają się zmiany rozporządzenia ministra infrastruktury, które określa warunki, jakie muszą spełniać sokiści ochraniający linie kolejowe. Zapisy w tym akcie są sprzeczne z ustawą z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1594 ze zm.). Sprawą postanowił się w końcu zająć rzecznik praw obywatelskich, który już gromadzi dokumentację umożliwiającą złożenie wniosku do Trybunału Konstytucyjnego. Działania RPO nie rozwiążą natychmiast problemu, na rozprawę w TK trzeba bowiem czekać około dwóch lat. Jedyna więc nadzieja w Sejmie, który pracuje nad nowelizacją ustawy o emeryturach pomostowych.

Prawne wątpliwości

Związkowcy postulują zbadanie przez Trybunał Konstytucyjny par. 9 ust. 1 rozporządzenia ministra infrastruktury z 6 października 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków, jakim powinni odpowiadać funkcjonariusze ochrony kolei, zasad oceny zdolności psychicznej i fizycznej do służby oraz trybu i jednostek uprawnionych do orzekania o tej zdolności (Dz.U. nr 232, poz. 2332 ze zm.). W ocenie zainteresowanych art. 59 ust. 6 pkt 3 ustawy o transporcie kolejowym nie dał szefowi resortu upoważnienia do wprowadzenia podziału na sokistów operacyjnych i administracyjnych. Zgadza się z nimi biuro rzecznika praw obywatelskich.

– To jest przypadek przekroczenia delegacji ustawowej – wyjaśnia DGP Lesław Nawacki, dyrektor zespołu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego biura rzecznika praw obywatelskich.

Właśnie dlatego RPO w piśmie do ministra infrastruktury i rozwoju wskazuje, że ustawa nie zawiera regulacji mogących być podstawą do podziału funkcjonariuszy zatrudnionych na stanowiskach administracyjnych i operacyjnych.

– Tym samym rozporządzenie swoją regulacją nie wykonuje ustawy, a reguluje kwestie pominięte przez ustawę – zauważa prof. Irena Lipowicz.

Dodaje, że w świetle orzecznictwa trybunału może to stanowić podstawę do stwierdzenia niekonstytucyjności rozporządzenia (wyrok z 16 listopada 2009 r., sygn. akt U 1/09).

Resort infrastruktury się broni. Twierdzi, że podział wprowadzono w 2004 r., żeby dać szansę dalszej pracy osobom, które nie mogły przejść badań kontrolnych. To, co miało być korzystnym rozwiązaniem, stało się niedźwiedzią przysługą. W 2008 r. rząd nie zgodził się na przygotowanie odrębnej ustawy o straży ochrony kolei. Funkcjonariusze tej formacji zostali więc włączeni do ustawy z 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz.U. z 2008 r. nr 1656, poz. 237 ze zm.).

– Ustawodawca jednak nie wprowadził tym aktem podziału na sokistów w zależności od wykonywanych prac. A to oznacza, że wszyscy powinni mieć prawo do emerytur pomostowych – zauważa w rozmowie DGP Lesław Nawacki. – W mojej ocenie konieczne jest także sprawdzenie wszystkich definicji, które ograniczają prawo do zakończenia aktywności w obniżonym wieku emerytalnym.

Konieczna zmiana

Związkowcy nie ukrywają, że kwestionowane rozporządzenie ma bezpośredni wpływ na ich prawo do emerytur pomostowych. Na jego podstawie w poradniku „Zasady kwalifikacji prac w szczególnych warunkach i w szczególnym charakterze”, który został przygotowany przez Centralny Instytut Ochrony Pracy (CIOP), wywiedziono, że przepisy ustawy o emeryturach pomostowych obejmują tylko funkcjonariuszy kolei zatrudnionych na stanowiskach operacyjnych (nie administracyjnych). Tylko ta grupa może być ujęta w ewidencji pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze i w efekcie tylko za nich są odprowadzane składki na Fundusz Emerytur Pomostowych, co jest podstawą do ubiegania się o przyznanie pomostówki. Co prawda poradnik CIOP nie stanowi źródła prawa, ale stał się wygodnym wytłumaczeniem na wykluczenie części osób z grona uprawnionych do pomostówek. Na podstawie tego dokumentu Zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w maju 2010 r. ustalił wykaz prac w szczególnych warunkach, który obejmuje częściowo stanowiska SOK.

Zasady przyznawania emerytur pomostowych

Zasady przyznawania emerytur pomostowych

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

– W efekcie część funkcjonariuszy znalazła się poza systemem wcześniejszych emerytur. Nie mają oni szansy na pomostówkę, choć każdy z nich, podobnie jak policjanci, nosi broń i patroluje podlegly mu teren – tłumaczy Władysław Gajdek, przewodniczący Zarządu Krajowego Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Straży Ochrony Kolei. – Zmianie przepisów przeciwni są pracodawcy, którzy się boją, że w przypadku uznania tego aktu za niekonstytucyjny będą musieli płacić wstecz składki na Fundusz Emerytur Pomostowych – dodaje.

Dochodzi do patologii

Eksperci nie mają wątpliwości, że nie byłoby problemów m.in. z funkcjonariuszami Straży Ochrony Kolei, gdyby Państwowa Inspekcja Pracy miała możliwość nakazania wpisania konkretnego stanowiska do wykazu miejsc, gdzie jest wykonywana praca w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Obecnie takie uprawnienie mają tylko pracodawcy.

– Ci jednak w ten sposób oszczędzają na pracownikach. Dochodzi do patologicznych sytuacji, gdy przedsiębiorcy, nie chcąc ponosić dodatkowych kosztów związanych z płaceniem składek na Fundusz Emerytur Pomostowych, w ogóle nie wskazuja stanowisk, na których jest wykonywana praca uprawniająca do emerytur pomostowych – zauważa Andrzej Strębski, niezależny ekspert emerytalny.

Zdaniem specjalistów to właśnie na skutek lobbingu przedsiębiorców pracownicy nie mogą się doczekać uchwalenia przez Sejm ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz ustawy o emeryturach pomostowych. Prace nad rządowym projektem, który umożliwi PIP nakazanie wpisania danego stanowiska do wykazu prac w szczególnych warunkach, spowolniły. Po pierwszym czytaniu w sejmowej komisji polityki społecznej i rodziny znajduje się on obecnie w podkomisji stałej ds. rynku pracy. Kiedy trafi na obrady plenarne, nie wiadomo.

– Ta ustawa jest ważna dla osób pracujących w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. I dlatego zrobimy wszystko, żeby została uchwalona przez Sejm tej kadencji – obiecuje Sławomir Piechota poseł (PO), przewodniczący sejmowej komisji polityki społecznej i rodziny.

Kadencja Sejmu kończy się jednak już w październiku 2015 r. i parlamentarzystom mimo dobrych chęci może zabraknąć czasu. 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

Polecane

reklama

  • Inspektor Pracy(2015-07-29 10:17) Odpowiedz 00

    To niekonstytucyjne , zamknięte wewnątrz bez kontroli sądowej Rozporządzenie wymyślili koledzy królika dla Kolegów czyli ten co miał bliżej koryta się załapał. Nie ma w nim wielu prac jak prace osób zabezpieczających systemy przeciwwybuchowe ,systemy promieniowania Izotopowego, systemy przeciwpożarowe ,systemy automatyki ruchowej dla niebezpiecznych w środowisko urządzeń.
    Wogóle to Rozporządzenie i jego tryb wprowadzenia jest jest niekonstytucyjny gdyż zrobiono to tylko na potrzeby POlitycznego złodzieja ,ćpuna i nieroba zyciowego - dla Donalda Tuska.

    Pamiętacie że ten były juz premier „i były Ćpun” ze Świetlika (spóldzielnia gdzie pracował) ogłosił, na odmiane:
    ” Policji i wojsku nie można zmienić wieku emerytalnego w trakcie gry ,tak się nie godzi-- tylko dla nowo-wstępujących "
    -a co zrobił z robotnikami zatrudnionymi do tej pory w szkodliwych i niebezpiecznych , co zrobił z robotnikami którzy są zatrudnieni od 15 roku zycia bez wakacji i ferii ,którzy mają dodatkowo oprócz długiego stażu pracy nadpracowane nawet 1000 (dni - nie godzin ) w czasie ponad ustawowym bez dni zamiennie wolnych (jak na blokach energetycznych w święta ) - na wszystkich zmianach -7dni w tygodniu -gdyż tak się pracowało za komuny i postkomuny na potrzeby energetyczne kraju-aby splacać długi Polski---zmusił Ich do 52 lat pracy nie licząc nadgodzin i pracy w szkodliwych..
    Jak to jest że pierwszy Ćpun uciekł tam gdzie dają emerytury w 62r życia .

  • Inspektor Pracy(2015-07-29 10:37) Odpowiedz 00

    Ta niekonstytucyjne , zamkniętą wewnątrz bez kontroli sądowej Ustawe "o emeryturach pomostowychz 2008 r DU237" z katalogiem prac - wymyślili koledzy królika dla Kolegów czyli ten co miał bliżej koryta się załapał.
    Nie ma w niej wielu prac jak prace osób zabezpieczających systemy przeciwwybuchowe ,systemy promieniowania Izotopowego, systemy przeciwpożarowe ,systemy automatyki ruchowej dla niebezpiecznych w środowisko urządzeń.
    Wogóle ta Ustawa i jej tryb wprowadzenia jest jest niekonstytucyjny gdyż zrobiono to tylko na potrzeby POlitycznego złodzieja ,ćpuna i nieroba zyciowego - dla Donalda Tuska.

    Pamiętacie że ten były juz premier „i były Ćpun” ze Świetlika (spóldzielnia gdzie pracował) ogłosił, na odmiane:
    ” Policji i wojsku nie można zmienić wieku emerytalnego w trakcie gry ,tak się nie godzi-- tylko dla nowo-wstępujących "
    -a co zrobił z robotnikami zatrudnionymi do tej pory w szkodliwych i niebezpiecznych , co zrobił z robotnikami którzy są zatrudnieni od 15 roku zycia bez wakacji i ferii ,którzy mają dodatkowo oprócz długiego stażu pracy nadpracowane nawet 1000 (dni - nie godzin ) w czasie ponad ustawowym bez dni zamiennie wolnych (jak na blokach energetycznych w święta ) - na wszystkich zmianach -7dni w tygodniu -gdyż tak się pracowało za komuny i postkomuny na potrzeby energetyczne kraju-aby splacać długi Polski---zmusił Ich do 52 lat pracy nie licząc nadgodzin i pracy w szkodliwych..
    Jak to jest że pierwszy Ćpun uciekł tam gdzie dają emerytury w 62r życia .

  • Inspektor Pracy(2015-07-29 11:23) Odpowiedz 00

    Art. 12. Przy ustalaniu okresu pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze,o których mowa w art. 4—11, nie uwzględnia się okresów nie wykonywania pracy, za które pracownik otrzymał wynagrodzenie lub Świadczenie z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.
    Przepis ten nie mówi wprost (co wynika z zasady prawa) ,że na odmianę czas przepracowany ponadustawowo w tych warunkach należy doliczyć. Tak więc należało by podjąć działania kompensacyjne.
    Ja reprezentuje wielu takich co mają dodatkowo oprócz długiego stażu pracy nadpracowane nawet 1000 (dni - nie godzin ) w czasie ponad ustawowym bez dni zamiennie wolnych ( na blokach energetycznych w święta i niedziele,wigilie ,sylwestry ,na wszystkich zmianach,7dni w tygodniu -gdyż tak się pracowało za komuny i postkomuny na potrzeby energetyczne kraju .
    Polska spłacała zadłużenie dzięki dewizom uzyskanym z eksportu węgla i miedzi. Istniały plany eksportowania aż 50 mln ton „czarnego złota”! I Śląsk fedrował. – „Nasza gospodarka musi mieć te 20 milionów ton węgla eksportowego. To jedyna karta atutowa, surowcowa, my jej stracić nie możemy… – wspominał wicepremier Edward Babiuch.”
    Energetycy,Górnicy pracowali po 42 niedziele gdyż do wydobycia potrzebna była energia elektryczna. ) -- bez wykazywania tych nadgodzin na świadectwach pracy, -takie było i jest prawo pracy.. Obecnie Ustawa w/w promuje tylko Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

  • TUSKOeBUZEK(2015-07-29 13:09) Odpowiedz 00

    Wykolejonych nie obejmują wczesne emerytury dla moich uprzywilejowanych górników i mundurowych.
    Reszta hołoty robić ma na nich o 24 lata dłużej.
    Albo wcześniej uderzyć w kalendarz.

  • pan Piechota---dobry wujek,który trzymał projekt..(2015-07-29 20:18) Odpowiedz 00

    obywatelski OPZZ 35/40 w szufladzie przez 5 lat??? i nadal trzyma w komisji...a co do emerytur pomostowych to dyktatura tego nierządu okradła ludzi ze spełnionymi warunkami do 2008r. oprócz narzuconego złodziejskim chwytem wieku 60 lat,co fizycznie było to niemożliwe,ale już rolnikom przydzielono 5 - letni okres przejściowy w celu osiągnięcia wieku 60 lat ...po drugie ustawa blokuje ludziom dostęp pracą 1 dnia w war. szczególnych po 2008r...likwidując byłe stanowiska pracy w war. szczególnych uznając je za warunki bezpieczne po 2008r. w wykonaniu Tuska.Pytanie:kto zwróci ludziom, którzy przepracowali do 2008r. 20 lat w tychże warunkach póżniej uznanych za niebyłe---odszkodowanie ustawowe jak dożyją ???VON !!! z badziewiem politykierskim,nienawidzącym obywateli z chęci zysków z koryta na które łożą podatnicy.Aby do wyborów...

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Polecane

reklama