Huta Stalowa Wola S.A. (należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A.) podpisała umowę z Samsung Techwin na dostawę i polonizację podwozi K9 do armatohaubic Krab. Kontrakt oznacza transfer nowoczesnych technologii do polskich przedsiębiorstw zbrojeniowych.

Dziś Prezes Zarządu HSW S.A. Krzysztof Trofiniak, wybrany niedawno do zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A., podpisał umowę na produkcję i polonizację (na podstawie licencji) 120 podwozi do armatohaubicy Krab typu K9 Samsung Techwin.

Do 2022 roku do polskiej armii ma trafić 120 armatohaubic Krab (pięć dywizjonów po 24 sztuki każdy). W ramach pierwszej fazy realizacji umowy (2017 r.), z Korei do Polski dostarczona zostanie pilotażowa partia gotowych podwozi, zaspokajająca potrzeby produkcji pierwszego dywizjonu. W ramach fazy drugiej (2018-2022 r.), na podstawie udzielonych licencji i dzięki transferowi technologii, kolejne podwozia zostaną wyprodukowane już w Polsce.

– Program dywizjonowych modułów ogniowych Regina w oparciu o armatohaubice Krab jest jednym z ważniejszych projektów modernizacji polskiej artylerii. MON chce zakończyć dłużący się proces pracy wdrożeniowej. Dlatego też, w związku z oświadczeniem wykonawcy Huty Stalowa Wola, że nie jest w stanie ukończyć projektu przy wykorzystaniu dotychczasowego podwozia, podjąłem decyzję o dokończeniu przedsięwzięcia z zastosowaniem licencjonowanego podwozia. To trudna, ale konieczna decyzja. Pozyskanie nowoczesnych i sprawdzonych podwozi koreańskich z haubicy K9 pozwoli na szybkie wdrożenie armatohaubicy Krab do służby. Krab ze spolonizowanym podwoziem K9 będzie ważnym produktem polskiego przemysłu – powiedział Czesław Mroczek, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.

– Musimy mieć odwagę podejmować trudne decyzje. PGZ stoi przed szansą pozyskania technologii odpowiadającej potrzebom polskiej armii. Tym samym polskie firmy będą mogły aktywnie uczestniczyć w jej modernizacji. Podpisana dziś umowa pozwoli spolonizować koreańską technologię, otworzyć polską branżę zbrojeniową na zagraniczne rynki, zagwarantować ciągłość produkcji oraz utrzymać miejsca pracy w Grupie – powiedział Zdzisław Gawlik, sekretarz stanu w MSP.

– Analizując wszystkie za i przeciw zdecydowaliśmy się na kooperację z zagranicznym partnerem. Kontrakt pomiędzy HSW a firmą Samsung Techwin oprócz uporządkowania kwestii produkcji Kraba oznacza transfer nowoczesnych technologii do spółek wchodzących w skład PGZ
– powiedział prezes zarządu PGZ S.A. Wojciech Dąbrowski, komentując podpisanie umowy.

Zgodnie z deklaracją władz PGZ S.A., integracja, montaż i testy wszystkich 120 sztuk Kraba odbędzie się w Hucie Stalowa Wola S.A. Natomiast kwestią otwartą jest podział prac nad produkcją podwozi licencjonowanych.

Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. chce wykorzystywać potencjał produkcyjny zakładów grupy, w tym Bumaru-Łabędy. W tym celu prezes HSW S.A. zwrócił się do Zarządu Bumaru-Łabędy z zapytaniem o wstępną ofertę produkcji spolonizowanych podwozi. O ewentualnym uzyskaniu zlecenia będą decydowały trzy kryteria: oferowana jakość, deklarowana terminowość oraz wycena realizacji.

Ta oferta to ogromna szansa dla gliwickich zakładów. Koreańskie podwozie K9 jest bowiem uniwersalne i może być wykorzystane także w innych pojazdach, które mogą powstać w przyszłości na użytek zarówno polskiej armii, jak i z przeznaczeniem na eksport. Podwozie K9 ma większy potencjał rozwojowy od dotychczasowego rozwiązania zastosowanego w Krabach. Co istotne, w kolejnym etapie, PGZ S.A. w ramach centralizacji produktowej, planuje utworzyć w Gliwicach centrum techniki gąsienicowej. Pomoże to wykorzystać kompetencje posiadane przez pracowników Bumaru-Łabędy i potencjał doświadczeń zakładów.

– Przykład KTO Rosomak, produkowanego w zakładach Rosomak S.A., należących do grupy PGZ, pokazuje, że dobrze przeprowadzony proces zakupu i wdrożenia licencji daje ogromną szansę dokonania technologicznego przełomu w procesie projektowania, wdrożenia i finalnej produkcji nowoczesnego produktu dla polskiej armii, ale także dla odniesienia sukcesu eksportowego. Jest tylko jeden istotny warunek, taką szansę trzeba chcieć i umieć wykorzystać – powiedział prezes Wojciech Dąbrowski.

Początek realizacji programu armatohaubicy Krab sięga 1999 r. Wykryte problemy techniczne kadłubów podwozi dostarczanych przez Bumar- Łabędy, i ciągnący się, nieskuteczny proces prób usunięcia tych wad, spowodowały konieczność podjęcia natychmiastowej decyzji odnośnie przyszłości całego projektu. W tym celu władze PGZ S.A., w ścisłym porozumieniu z kierownictwem Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Skarbu Państwa, podjęły decyzję o zakupie licencji nowoczesnych podwozi K9 produkowanych przez koreańską spółkę Samsung Techwin.