Samorządy niechętnie inwestują w drogie pojazdy o napędzie elektrycznym. Jednak na mocy niedawno podpisanej przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. z 2018 r. poz. 317) nie uciekną od takich wydatków. Zgodnie z nowymi przepisami gminy powyżej 50 tys. mieszkańców będą musiały zapewnić, by 30 proc. pojazdów urzędników miało ekologiczny napęd.



Na razie takich służbowych aut jest na polskich drogach jak na lekarstwo. Przykładem dla innych może być Szczecin i obsługujący go wojewódzki fundusz ochrony środowiska, który dofinansował już zakup 18 pojazdów z napędem elektrycznym. Ich łączna wartość wynosi ponad 3 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków funduszu wyniosło 1,79 mln zł.
Już wkrótce flotę urzędników zasilą kolejne cztery takie samochody. – Z pojazdów będą korzystać pracownicy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego oraz Domów Pomocy Społecznej i Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego – mówi Radosław Grzegorczyk, prezes zarządu WFOŚiGW w Szczecinie.
I dodaje, że eksploatacja zakupionych pojazdów przyczyni się do ograniczenia emisji szkodliwych gazów i pyłów do atmosfery w centrach zachodniopomorskich miast o ponad 15 ton rocznie.
Poza dofinansowaniem zakupu pojazdów WFOŚiGW w Szczecinie dopłaci do budowy dziewięciu stacji ładowania. Trzy z nich, o dużej mocy, mają zostać uruchomione już w I kwartale tego roku.
Z naszych ustaleń wynika, że WFOŚiGW w Szczecinie i stolica zachodniopomorskiego są jednak w awangardzie zmian. Pozostałe fundusze nie oferują bowiem podobnych programów, z których mogłyby skorzystać samorządy.
– Nie prowadzimy tego typu programów, jednak zawsze istnieje teoretyczna możliwość finansowania takich inwestycji na zasadach ogólnych, jeżeli tylko spełnią odpowiednie warunki związane z ograniczeniem emisji zanieczyszczeń do atmosfery – twierdzi Anita Luda, doradca energetyczny z WFOŚiGW we Wrocławiu.
Szkopuł w tym, że same gminy nie kwapią się, by ubiegać się o dofinansowanie. Jak mówi Luda, do wrocławskiego funduszu nie wpłynął żaden taki wniosek. Podobna sytuacja jest w łódzkim czy gdańskim funduszu.
Jak informuje nas Małgorzata Skupińska, Kierownik Zespołu ds. Projektów Inwestycyjnych z WFOŚiGW w Łodzi, władze funduszu nie wykluczają, że w związku z nowymi obowiązkami samorządów przygotują nową, specjalną ofertę na zakup aut elektrycznych.