Nauczyciele zatrudnieni w przedszkolach i szkołach, którzy na co dzień pracują z dziećmi i młodzieżą potrzebującą dodatkowego wsparcia, będą zapraszani przez przewodniczącego zespołu orzekającego do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Mają tam pełnić funkcję doradczą. To jedno z rozwiązań przewidzianych w projekcie rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Wprowadza on także możliwość włączenia do zajęć rewalidacyjnych, czyli wspierających rozwój w nauce niepełnosprawnego dziecka, m.in. nauczyciela, lekarza, psychologa, pedagoga i logopedy. Będzie się to odbywać na wniosek rodzica lub ucznia.
Projekt rozszerza też katalog osób uprawnionych do wystąpienia z wnioskiem o udzielenie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Obecnie mogą to robić tylko rodzice, po zmianach takie prawo zyskają również sami zainteresowani, jeśli ukończyli 18 lat.
Ponadto opiekunowie nie będą już mieli obowiązku składania do poradni dwóch odrębnych wniosków o potrzebie kształcenia specjalnego dla dziecka oraz jego indywidualnego nauczania. Wystarczy jedno takie pismo. Doprecyzowano też przepisy, że rodzice niepełnosprawnego dziecka mogą się ubiegać jednocześnie o wydanie dwóch orzeczeń w tym zakresie.
Składając w poradni wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii, opiekunowie będą musieli podać PESEL dziecka, a gdy go brak – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość. Takich danych wymaga nowy System Informacji Oświatowych. Do wniosku o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnej nauki trzeba też będzie dołączyć zaświadczenie od lekarza, że dziecko nie będzie mogło uczęszczać do szkoły lub przedszkola dłużej niż przez 30 dni.
Etap legislacyjny
Projekt trafił do konsultacji społecznych