Nauczyciele pracują 46 godzin i 40 minut tygodniowo - wynia z raportu Instytutu Badań Edukacyjnych. Większość czasu spędzają z kredą przy tablicy. Czynności biurokratyczne zajmują pedagogom około 6 proc. czasu, jaki poświęcają pracy. Zdecydowana większość jest zdania, że to optymalny czas pracy w szkole.

Szef IBE, profesor Michał Federowicz wierzy, że ten raport może prezentować rzeczywisty czas pracy nauczycieli. Zwraca jednak uwagę, że był on przygotowany na podstawie deklaracji pedagogów. Uważa, że to może oznaczać błąd metodologiczny, jako socjolog musi wierzyć swojemu rozmówcy.

Raport obejmuje tylko ten okres w roku, kiedy nauczyciel pracuje. Średni czas nie uwzględnia zatem wakacji czy ferii, kiedy w większości nauczyciele nie wykonują żadnych czynności związanych ze swoją pracą. Twórcy przedstawili w raporcie średni tydzień pracy nauczyciela, w którym nie występują żadne przerwy świąteczne. Takich tygodni w roku jest 27. Instytut tłumaczy, że nie udźwignął by badań, które musiałyby być prowadzone również w wakacje. Badając jednak czas pracy nauczyciela, uwzględniono tez weekendy, kiedy to nauczyciel może przygotowywać się do zajęć lub sprawdzać wypracowania.

Obecnie prowadzone są rozmowy na temat reformy ustawy Karta Nauczyciela. Jan Federowicz ma nadzieję, że ich raport pomoże w merytorycznej debacie na ten temat.
Raport wykazał, że tylko 15 procent nauczycieli pracuje 18 godzin, czyli dokładnie tyle ile wynosi pensum opisane w Karcie Nauczyciela. Co czwarty nauczyciel pracuje mniej. Więcej godzin ma ponad 60 procent pedagogów. Okazało się też, że co szósty nauczyciel pracuje w więcej niż jednej szkole. W tej grupie mogą być jednak takie osoby, które uczą w zespołach szkół.

Badania wykazały też, że tylko 6 procent tygodniowego czasu pracy nauczyciele poświęcają na tak zwaną papierkową robotę. Okazało się też, że prawie 80 procent nauczycieli uważa, że 18-godzinne pensum to odpowiedni wymiar pracy. 17 procent uznało, że to wręcz za mało. Tylko co dwudziesty nauczyciel uznał, że 18 godzin przy tablicy to zdecydowanie za dużo.

Raport IBE został przygotowany na podstawie deklaracji nauczycieli. Pedagog albo sam wypełniał ankietę internetową, albo był przepytywany przez ankietera z tego, co robił dzień wcześniej. W obu ankietach nauczyciel deklarował ile czasu dziennie poświęca na poszczególne czynności związane z wykonywanie zawodu. Oprócz liczby godzin przy tablicy, należał podawać też ile nauczyciel przygotowuje się do zajęć, a także ile czasu przeznacza na samodoskonalenie, sprawdzanie klasówek, spotkania z rodzicami czy planowanie wycieczek szkolnych.