411 tys. uczniów III klas z ponad 7 tys. gimnazjów w całym kraju przystąpiło w środę do pisania egzaminu z wiedzy matematyczno-przyrodniczej - drugiej części obowiązkowego egzaminu gimnazjalnego.

We wtorek uczniowie mieli egzamin z wiedzy humanistycznej; w czwartek będą pisać egzamin znajomości języka obcego.

Tegoroczni uczniowie III klas gimnazjów są pierwszym rocznikiem, który uczy się zgodnie z nową podstawą programową i zdaje egzamin gimnazjalny w nowej formule - po raz pierwszy wyodrębnione zostały zadania z języka polskiego i matematyki, po to, by można było osobno ocenić umiejętności i wiedzę z tych przedmiotów.

pdf icon Egzamin gimnazjalny 2012 - matematyka
pobierz plik
pdf icon Egzamin gimnazjalny 2012 - przedmioty przyrodnicze
pobierz plik

Egzamin rozpoczynał się o godz. 9. Uczniowie najpierw dostali "blok" zadań z przedmiotów przyrodniczych, czyli biologii, chemii, fizyki i geografii (mieli godzinę na jego rozwiązanie). Następnie była przerwa, po której przystąpili do części matematycznej (trwała półtorej godziny). Uczniowie z dysfunkcjami mogli mieć przedłużony czas na rozwiązanie obu bloków.

Uczniowie w całym kraju pisali takie same testy. Prace zostały zakodowane; sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych. Od tego roku prace egzaminacyjne będą ocenione w sposób holistyczny (całościowy), a nie według specjalnego klucza. Oznacza to, że przy ocenianiu nie będą brane pod uwagę wszystkie czynności, jakie uczeń podjął podczas rozwiązywania zadania, tylko jego sposób myślenia i skuteczność w dojściu do rozwiązania. Wyniki egzaminu uczniowie poznają w czerwcu.

Blok zadań z przedmiotów przyrodniczych składał się z 24 zdań. Były to zadania zamknięte, czyli takie, gdzie uczeń musi wskazać odpowiedź właściwą spośród podanych. Aby je rozwiązać gimnazjaliści musieli wykazać się umiejętnością posługiwania się układem okresowym pierwiastków, wiedzą na temat tlenków i węglowodorów, budowy obwodów elektrycznych i właściwości soczewek. Musieli także potrafić posługiwać się mapą fizyczną oraz odczytywać współrzędne geograficzne. W jednym z zdań z biologii uczniowie mieli w oparciu o zamieszczony w arkuszu tekst opisać łańcuch pokarmowy myszy i chrząszcza.

W bloku zdań z matematyki znalazły się 23 zadania. Były wśród nich zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte, czyli takie gdzie uczeń musi sam udzielić odpowiedzi. Aby je rozwiązać uczniowie musieli wykazać się m.in. umiejętnością rozwiązywania ułamków, obliczania procentów, mieć wiedzę na temat trójkątów podobnych i właściwości brył.

Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum

Uczniowie, z którymi rozmawiali po egzaminie dziennikarze PAP w większości uznali zadania z bloku przyrodniczego za trudniejsze niż zadania z matematyki. O zadaniach z matematyki często mówili: "łatwe", "łatwiejsze niż się spodziewali".

Arkusze zadań rozwiązywanych w środę przez gimnazjalistów na egzaminie z wiedzy matematyczno-przyrodniczej są już dostępne na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej www.cke.edu.pl oraz na stronach okręgowych komisji egzaminacyjnych.

Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum. Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie może przystąpić do egzaminu w kwietniowym terminie, to będzie go pisać 4, 5 i 6 czerwca.

Wynik egzaminu z części humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i języka obcego na poziomie podstawowym będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Uczeń może ubiegać się o przyjęcie do trzech szkół jednocześnie.