Od połowy 2005 r. likwidacji uległo szkolenie wstępne podstawowe, którego celem miało być zapewnienie pracownikom wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania lub organizowania pracy zgodnie z przepisami i zasadami bhp. Przygotowanie pracowników w tym zakresie miał przejąć resort edukacji.
Taki pomysł padł na ostatnim posiedzeniu Rady Ochrony Pracy. Statystyki inspekcji pokazują, że co czwarta śmiertelna ofiara wypadku przy pracy nie ukończyła 30 roku życia. Problem zwiększonej wypadkowości w grupie pracowników, z krótkim stażem w przedsiębiorstwie jest szczególnie widoczny w branży budowlanej. W wypadkach śmiertelnych i ciężkich, zbadanych przez inspekcję w 2010 roku, prawie 48 proc. ofiar śmiertelnych wypadków przy pracy w budownictwie to osoby ze stażem w danej firmie krótszym niż 3 miesiące.
– Artykuł 2372 kodeksu pracy jednoznacznie nakłada na ministra edukacji obowiązek uwzględniania problematyki bezpieczeństwa oraz ergonomii w programach nauczania w szkołach. Obecne programy nauczania o bhp nie są wystarczające – mówi Stanisław Wójcik, główny specjalista w departamencie nadzoru i kontroli Głównego Inspektoratu Pracy.

W szkołach nie ma odrębnych zajęć z zakresu bhp

Od połowy 2005 r. likwidacji uległo szkolenie wstępne podstawowe, którego celem miało być zapewnienie pracownikom wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania lub organizowania pracy zgodnie z przepisami i zasadami bhp. Przygotowanie pracowników w tym zakresie miał przejąć resort edukacji.
Jednak jak dotąd nie podjęto decyzji o wprowadzeniu odrębnego przedmiotu służącego edukacji w dziedzinie bhp. Według interpretacji MEN problematyka ta powinna być realizowana poprzez program poszczególnych przedmiotów. I tak w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych edukacja dotycząca bhp rozbita jest między informatykę, wiedzę o społeczeństwie oraz edukację dla bezpieczeństwa.
Trochę lepiej będzie wkrótce wyglądała sytuacja w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe. Od 1 września 2012 r. do szkół ponadgimnazjalnych wchodzi reforma strukturalna i programowa. Uczniowie rozpoczynający naukę w klasach pierwszych szkół prowadzących kształcenie zawodowe będą realizować programy nauczania uwzględniające nową podstawę programową kształcenia w zawodach. Nakłada ona na szkoły obowiązek uwzględniania w programach nauczania w każdym z zawodów, w których te szkoły kształcą, wiadomości i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.