Komisja Europejska przyjęła w piątek strategię większego finansowania edukacji w sytuacjach nadzwyczajnych i kryzysach. Strategia ta ma m.in. pomóc dzieciom z terenów dotkniętych kryzysem humanitarnym powrócić do nauki w ciągu trzech miesięcy od jego wybuchu.

„Na całym świecie rośnie skala kryzysów humanitarnych, przez co miliony dzieci dorastają bez dostępu do edukacji. Ciąży na nas odpowiedzialność za to, by nie dopuścić do powstawania straconych pokoleń" - powiedział komisarz ds. pomocy humanitarnej i zarzadzania kryzysowego Christos Stylianides, prezentując strategię Komisji.

Dlatego też - jak zaznaczył - UE chce podnieść w przyszłym roku sumę przeznaczoną w budżecie pomocy humanitarnej na edukację w sytuacjach nadzwyczajnych z obecnych 8 do 10 proc. Zdaniem Stylianidesa pozwoli to wzmocnić współpracę z darczyńcami i organizacjami partnerskimi oraz skuteczniej powiązać pomoc krótko- i długoterminową.

W nowej strategii wyznaczono kilka priorytetów. Są to: poprawa dostępu do nauki dla dzieci i młodzieży, zapewnienie wysokiej jakości kształcenia i szkolenia, zabezpieczenie placówek edukacyjnych przed atakami oraz wprowadzenie szybkich i innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych.

Decyzja ta jest kolejnym krokiem ze strony UE w staraniach o dostarczanie pomocy milionom dzieci pozbawionych dostępu do szkoły w wyniku konfliktu, przymusowego wysiedlenia, przemocy, zmiany klimatu czy katastrof. Największym tego typu przedsięwzięciem finansowanym przez Unię jest realizowany obecnie w Turcji program tzw. warunkowych transferów pieniężnych na rzecz edukacji. Na jego potrzeby przeznaczono 84 mln euro, a jego celem jest zapewnienie 290 tysiącom dzieci uchodźców dostępu do edukacji.

Według unijnych danych w 35 państwach dotkniętych różnego rodzaju kryzysami z edukacji nie może korzystać blisko 75 milionów dzieci w wieku szkolnym. Dotyczy to zwłaszcza takich krajów Syria, Irak, Jemen, okupowane terytoria palestyńskie, Afganistan, Sudan Południowy czy Demokratyczna Republika Konga. Wśród uchodźców rozlokowanych w wielu krajach do szkoły podstawowej uczęszcza zaledwie nieco ponad połowa dzieci, mniej niż ćwierć chodzi do szkoły średniej, a zaledwie 1 proc. kształci się na uczelniach wyższych.

Komisja Europejska systematycznie zwiększa poziom finansowania operacji zwiększania dostępu dzieci do szkolnictwa. W 2012 r. finansowaniem z budżetu humanitarnego UE objęte były projekty w sześciu krajach, obecnie są to 52 kraje. Z finansowania, które licząc od roku 2016 wyniosło przeszło 270 mln euro, skorzystało dotychczas ponad 5,5 miliona nieletnich.

Od 2011 r. UE zmobilizowała przeszło 1,5 mld euro w związku z kryzysem syryjskim. Na ten cel uruchomiono szereg instrumentów i mechanizmów unijnych, takich jak Europejski Mechanizm Sąsiedztwa, pomoc humanitarna czy Instrument na rzecz Przyczyniania się do Stabilności i Pokoju. Działania te mają też zapewnić szanse edukacyjne dla znajdujących się pod presją krajów przyjmujących uchodźców z Syrii, takich jak Liban i Jordania. Ponadto studenci syryjscy mogą brać udział w programie ERASMUS+, który wspiera też szereg syryjskich uczelni m.in. w modernizacji programów nauczania.