statystyki

Marginalizowany dostęp do treści naukowych

autor: Paulina Szewioła08.02.2018, 07:32; Aktualizacja: 08.02.2018, 09:26
nauka, praca, szkolenie, komputer

Niestety, jak zauważa KOE, w ustawie 2.0 niemal zupełnie pominięto regulacje nakazujące (lub przynajmniej ułatwiające) wprowadzenie rozwiązań otwartościowychźródło: ShutterStock

 Ustawa 2.0 pomija kwestię otwartego rozpowszechniania wiedzy naukowej, także poza środowiskiem akademickim – uważa Koalicja Otwartej Edukacji. Na ten problem zwróciła uwagę w liście do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W ocenie KOE resort jest niedostatecznie zaangażowany w promowanie idei otwartości.

W konsekwencji jesteśmy pod tym względem zapóźnieni w stosunku do standardów międzynarodowych. „Stany Zjednoczone, Wielka Brytania czy Szwajcaria to tylko nieliczne przykłady krajów, które już od lat wprowadzają rozwiązania wspierające otwartość w nauce” – zauważa Koalicja.

– W Polsce model otwartego dostępu do publikacji naukowych, choć dobrze znany, jest wdrożony jedynie przez pojedyncze instytucje i nie doczekał się jeszcze wprowadzenia na poziomie całego systemu nauki. Jeszcze gorzej sytuacja wygląda w przypadku danych badawczych. W tej kwestii bowiem w ogóle brakuje mechanizmów, które dawałyby możliwość korzystania nie tylko z wyników badań, ale i wszystkich materiałów zebranych przy ich opracowywaniu – mówi dr Aneta Pieniądz z Obywateli Nauki.


Pozostało jeszcze 59% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (4)

  • naukowiec(2018-02-08 11:38) Zgłoś naruszenie 55

    Zdiagnowany w artykule stan jest wynikiem przyjętego na uczelniach sposobu oceny i awansowania pracowników naukowych. Wysokie oceny dostają ci, którzy mają je dostać , a więc "swoi" ,według kryteriów ustalonych przez GTW, choć pozornie zgodnych z kryteriami odgórnymi, to jednak sprytnie zinternalizowanych na własny użytek. W tej sytuacji ci, którzy mają sukcesy zewnętrzne, prestiż i reputację wynikające z uznania pozauczelnianego, choćby poprzez publikowania w ramach open access, w ogóle się nie liczą, a nawet z powodu zwykłej zawiści sa marginalizowani. Na świecie jest inaczej, ci którzy publikują i mają dowody uznania poza uczelnią, także za granicą, oceniani sa najwyżej w ramac h - obowiązującego tam w ocenie pracownika kryterium - społecznej odpowiedzialności uniwersytetu,

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • ewa koby(2018-04-21 23:18) Zgłoś naruszenie 00

    ewa koby system edukacji polega na nauczuniu zebys sie nigdy nie nauczyl bo oni sorawdzaja twoje wyniki nie masz prawa sprawdzic odwrotnosci nauczania nauzycieli

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane