- Wiedzieliśmy, że zapełniamy lukę na lokalnym rynku, na którym nie było wcześniej prywatnego instytutu badawczego – mówi dr Katarzyna Dębkowska, współwłaścicielka, wraz dr Urszulą Widelska i Adamem Walickim, Instytutu Badań i Analiz VIVADE z Białegostoku. Instytut był inicjatywą osób, które chciały połączyć nie tylko swoje zainteresowania, ale i pasję działania. Katarzyna Dębkowska i Urszula Widelska pracują naukowo, a Adam Walicki jest znanym doradcą biznesowym. - Prowadzenie badań stało się obszarem atrakcyjnym dla każdego z nas, bowiem mogliśmy się uzupełniać i jednocześnie znaleźć część wspólną naszych zainteresowań – zdradza kulisy powstania Instytutu dr Katarzyna Dębkowska. Widzieliśmy, że dobry pomysł będzie miał swojego klienta, tym bardziej, że na wiedzę w każdej formie jest popyt. Na podlaskim rynku nie było wówczas prywatnego instytutu badawczego – mówi z przekonaniem nasza rozmówczyni. 

Mimo lokalnego charakteru białostockiego Instytutu jego założyciele starali się nie dzielić klientów na firmy lokalne i pozostałe. Starają się też być firmą ogólnopolską. – Do tej pory pracowaliśmy dla przemysłu bieliźniarskiego, nasi klienci wywodzą się też z branży metalowej, informatycznej, a także turystycznej spożywczej i informatycznej – mówią założyciele Instytutu Badań i Analiz. Dodają jednak, że równie ważnym odbiorcą są uczelnie. Białostocki Instytut współpracuje m.in. z Politechniką Białostocką, Uniwersytetem w Białymstoku czy Politechniką Warszawską. - Może liczba naszych klientów, nie jest imponująca, ale liczy się długoterminowość naszych relacji. Do tej pory zrealizowaliśmy kilkanaście projektów badawczych, z których każdy wymagał zaangażowania przedsiębiorców oraz indywidualnych respondentów. Realizacja jednego badania trwa kilka miesięcy. W proces badawczym zaangażowanych jest dużo osób, realizujemy różnego rodzaju formy zbierania danych. Jesteśmy nastawieni na jakość badań, a nie na ich jak największą liczbę realizacji – wyjaśnia dr Dębkowska.

Firma do tej pory rozwija się bez kredytów, a przychody z każdego zrealizowanego badania - w pewnej części - przeznacza na swój dalszy rozwój, ponieważ – jak wyjaśniają założyciele: stawia na długoterminowość współpracy a nie liczbę realizowanych badań.

W ciągu dotychczasowych pięciu lat działania Instytut zrealizował kilkanaście projektów badawczych, które są głównym źródłem dochodu spółki. Ale to już wkrótce będzie się zmieniać. Jak wyjawia nam dr Dębkowska obecnie Instytut wprowadza do oferty projekt wsparcia doradczego dla firm opierający się na diagnostyce i przygotowaniu strategii rozwoju. - Wydaje nam się, że rośnie świadomość w kwestii znaczenia wymiany wiedzy, jako potencjalnego czynnika sukcesu firmy. Na tym opiera się strategia VIVADE na przyszłość. Badania pozostaną filarem naszej działalności, jednak myślimy także o rozwoju sfery doradczej i szkoleniowej – zapowiada rozmówczyni.

Who is who ?
Instytut Badań i Analiz VIVADE
Właściciele: Katarzyna Dębkowska, Adam Walicki i Urszula Widelska
Branża: badawcza, komercyjne badania rynku - ilościowe i jakościowe